Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
59dni
4godzin
44minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
80dni
4godzin
44minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka

G-7 chcą swoim planem B3W konkurować z chińskim projektem Pasa i Szlaku

21.06.2021 12:48 Witold Gadomski | Gazeta Wyborcza
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
G-7 chcą swoim planem B3W konkurować z chińskim  projektem Pasa i Szlaku
Fot. stock.adobe.com/Maksym Yemelyanov
Na szczycie G-7 w Kornwalii, który odbył się w ubiegły weekend, przywódcy siedmiu rozwiniętych i demokratycznych krajów uzgodnili współpracę w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. Ich plan znany jako inicjatywa Build Back Better World (B3W) jest postrzegany jako konkurencja dla chińskiej inicjatywy Belt and Road, czyli Pasa i Szlaku.

Plan ma zapewnić współpracę wielu rządów w celu zmniejszenia luki w infrastrukturze krajów rozwijających się, szacowanej na 40 bln dolarów. Takie sumy mogą być zainwestowane do 2035 roku.

Nowa szansa na inwestycje PPP

Kraje G7 i ich sojusznicy chcą wykorzystać inicjatywę B3W do inwestycji w obszarach takich jak klimat, zdrowie i bezpieczeństwo zdrowotne, technologia cyfrowa oraz równość płci i równość.

Projekty będą finansowane nie tylko przez sektor publiczny, ale też kapitał prywatny, w tym fundusze emerytalne i ubezpieczeniowe

Powołana została grupa zadaniowa, która do jesieni przedstawi konkretne propozycje, które zostaną zaprezentowane na kolejnym szczycie w 2022 roku.

Promowane mają być wspólne  przedsięwzięcia publiczno-prywatne, dzięki czemu projekty będą finansowane nie tylko przez sektor publiczny, ale też kapitał prywatny, w tym fundusze emerytalne i ubezpieczeniowe.

Amerykanie obawiają się chińskiej ekspansji gospodarczej

Stany Zjednoczone są szczególnie zainteresowane opracowaniem  planu B3W jako alternatywy dla chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, która została ogłoszona przez chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w 2013 roku i obecnie obejmuje ponad 100 krajów w Azji oraz w Europie.  

W ramach chińskiej inicjatywy zainwestowano dziesiątki miliardów dolarów w szlaki handlowe i infrastrukturę.

Chiny coraz częściej oskarżane są o to, że starają się złapać kraje rozwijające w pułapkę zadłużenia, finansując ich projekty infrastrukturalne nawet wówczas, gdy kraje nie mają wystarczających rezerw na obsługę długu.

Krytycy mówią też o braku przejrzystości chińskich projektów, złych standardach ochrony środowiska i pracy oraz o wymuszaniu przez Chiny na krajach zaangażowanych w projekty niekorzystnych warunków – na przykład oddawania pod chińską kontrolę newralgicznych elementów infrastruktury.

B3W, projekt oparty na „wartościach”

Tymczasem inicjatywa G-7 ma być, według wydanego komunikatu, „oparta na wartościach” i „wysokich standardach”, ma uwzględniać wymogi zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i klimatu.

Zdaniem ekspertów powinna także zachować przejrzyste zasady zamówień publicznych i uwzględniać poziom zadłużenia krajów, w których prowadzone będą inwestycje.

Dzięki temu możliwe będzie mobilizowanie kapitału prywatnego, gdyż rynki finansowe coraz częściej kierują się tak zwanymi standardami ESG (Environmental, Social, and Governance), a nie tylko wskaźnikami finansowymi.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Build Back Better World / B3WChinyESG / Environmental, Social and corporate GovernanceG7Pas i SzlakWitold Gadomski
Autor Witold Gadomski
Źródło Gazeta Wyborcza

Polecamy

grafika, życzenia, Święta Bożego Narodzenia
Z rynku finansowego
Świąt pełnych inspirujących wyzwań i dobrych emocji! – życzenia od BANK.pl
siedziba KNF Warszawa
Z rynku finansowego
Zespół KNF ds. zwalczania przestępczości na rynku finansowym rozpoczął działanie
czerwony mini prezent na klawiaturze komputera
Gospodarka
Ponad 80% konsumentów wybiera dostawy do automatu paczkowego
Gospodarka
Koniec sporu sądowego dotyczącego Grupy Cyfrowy Polsat

W wynikach najnowszej ankiety inwestycyjnej Grupy EBI cieszy wyraźna odporność polskich firm na zawirowania globalne. Jednocześnie widać, że Polska gospodarka – a zwłaszcza sektor małych i średnich przedsiębiorstw – potrzebuje zwiększenia nakładów na rozwój i innowacje, żeby wzmacniać konkurencyjność.

wiceprezes EBI odpowiedzialna za działalność banku w Polsce Teresa Czerwińska
Teresa Czerwińska
Wiceprezes
EBI
Czytaj artykuł

Najnowsze

Bogdan Benczak, prezes PZU
Kadry
Bogdan Benczak uzyskał zgodę KNF na pełnienie funkcji prezesa zarządu PZU
Jan Dziekoński, Head of Market Insights, RynekPierwotny.pl,
Nieruchomości
Będzie przecena mieszkań na rynku pierwotnym w przyszłym roku?
Marcin Zarzecki, RPP
Kadry
Prezydent RP powołał nowego członka Rady Polityki Pieniężnej
Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Prezesi PZU i Pekao: kontynuujemy prace na reorganizacją grupy, kluczowa jest legislacja
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i wiceminister cyfryzacji.
Technologie i innowacje
UE przyspiesza rozwój sztucznej inteligencji i infrastruktury cyfrowej – powstanie 19 fabryk AI, w tym dwie w Polsce
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m

Zobacz także

czerwony mini prezent na klawiaturze komputera
Gospodarka
Ponad 80% konsumentów wybiera dostawy do automatu paczkowego
Gospodarka
Koniec sporu sądowego dotyczącego Grupy Cyfrowy Polsat
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}