Forum Usług Płatniczych: Krzysztof Popowski – Przed jakościową zmianą
Idealne rozwiązania z punktu wiedzenia klientów to takie, które ułatwiają comiesięczne płatności, czyli te, których szukamy w mailu, smsie, skrzynce na listy – gdzie przychodzi do nas papierowa faktura. Potem musimy żmudnie wprowadzać je do bankowości elektronicznej, wykonywać przelewy – co miesiąc powtarza się to samo. Prowadzi to bardzo często do zadłużenia, wyłączenia usług – jak chociażby telefon, prąd.
Nasze rozwiązanie, które jako sektor bankowy wypracowaliśmy polega na połączeniu korporacji wystawiających faktury z naszymi płatnikami. Wszystkie strony współpracują z bankami, są ich klientami. W związku z tym połączyliśmy siły, jako banki – jedne z przewagą korporacyjną, inne z przewagą detaliczną, również banki, które są bankami uniwersalnymi. Stworzyliśmy rozwiązanie, które łączy wszystkie strony dostarczając jeden system w środowisku bankowym – przy współpracy Krajowej Izby Rozliczeniowej. Za pomocą tego systemu możemy dostarczyć informację na temat płatności od wystawcy do płatnika. Chodzi o podstawowe informacje – kiedy, ile i za co mam zapłacić i na jaki rachunek bankowy. Informacje są przesyłane w sposób online’owy, a wystawca dostaje informację, że dana płatność została zrealizowana zaniem środki trafią na jego rachunek.
Pewne działania już zostały rozpoczęte. Głównym starterem usługi jest pozyskanie dużej ilości wystawców, czyli firm masowych, wystawiających dużą ilość faktur – proces ten został już przez kilka banków rozpoczęty. W tej chwili kończą się prace związane z wdrożeniem w bankowości elektronicznej możliwości opłacania informacji o zobowiązaniu. Pierwsze banki zostaną włączone do usługi w przeciągu najbliższych tygodni. Będzie to kompleksowy start usługi na rynku.