Forum Strategii Bankowych 2015
Forum Strategii Bankowych
11 czerwca 2015, Stadion Narodowy w Warszawie
Warunki do działania banków po roku 2015 według analizy PEST
Wśród prelegentów m.in.: |
Piotr Chrzanowski Wiceprezes Zarządu Banku BPS |
Tomasz Frączek Prezes Zarządu Mondial Assistance |
Adam Grzebieluch Wiceprezes BOŚ Bank S.A. |
Lidia Jabłonowska-Luba Wiceprezes Zarządu mBank S.A. |
dr hab. Krzysztof Kalicki Prezes Zarządu Deutsche Bank Polska S.A. |
Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich |
Zbigniew Pomianek Wiceprezes Zarządu Asseco Poland S.A. |
„Forum Strategii Bankowych 2015” – tegoroczna edycja poświęcona została analizie PEST, czyli zewnętrznym zjawiskom regulacyjnym, demograficznym i politycznym wpływającym na makroekonomiczne otoczenie banków. Te tendencje, na które banki nie mają wpływu, wieloletnio determinują ich wybór strategii działania. Regulacje unijne w postaci CRD IV zmuszają do zwiększenia buforów płynnościowych i kapitałowych. Unijna dyrektywa płatnicza PSD II demonopolizuje kosztem banków usługi płatnicze na rzecz firm z branż pozafinansowych.
Starzenie się polskiego społeczeństwa stawia pod znakiem zapytania rezygnację z tradycyjnych oddziałów na rzecz bankowości mobilnej. Polskie banki z powodu niskich stóp procentowych, ograniczenia marż interchange fee, deflacji i ucieczki młodych ludzi na Zachód muszą podjąć trafne decyzje, które zagwarantują ich właścicielom, klientom i akcjonariuszom odpowiedni stopień zwrotu z zainwestowanego kapitału.
Spotkanie członków zarządów banków, ZBP i naukowców z dziedziny socjologii i demografii było próbą podpowiedzi, jaką strategię powinien wybrać konkretny bank.
Aby mu to ułatwić, prezentujemy najnowsze tendencje w dziedzinie mobilności, omnichannel, łączenia oferty z danymi o kliencie pochodzącymi z mediów społecznościowych. Zmiany demograficzne mają bezpośrednie odniesienia do wyboru typów bankomatów, aplikacji na smartfony etc.
Ambicją organizatorów „Forum Strategii Bankowych 2015” było skonfrontowanie opinii praktyków bankowych z technologicznymi wizjonerami.
SESJA I – Społeczne determinanty strategii banków po roku 2015
- Dotyczyła starzenia się polskiego społeczeństwa. Kwestia ta wymagała postawienia generalnych pytań: Na czym będą zarabiać banki za 15-20 lat? Kto wtedy będzie ich klientem? Za 15-20 lat pojawi się nowa kategoria klientów, którzy z racji wejścia w wiek emerytalny będą dysponowali mniejszymi zasobami gotówki, co wpłynie na poziom deponowanych na kontach bankowych pieniędzy, a także na chęć brania kredytów.
SESJA II – Polityczne i regulacyjne determinanty strategii banków po roku 2015
- Czy nowe regulacje unijne nie osłabiają zasad konkurencyjności i zyskowności polskiego sektora bankowego? Czy nowe prawa dotyczące konsumentów staną się pomocą dla klientów w kontakcie z bankami, czy też zakłócają równowagę w relacji klienta z bankiem?
SESJA III – Technologiczne determinanty strategii banków po roku 2015
- Jaki model inwestowania i rozwiązań IT należy przyjąć już teraz, aby zapewnić sobie kontakt z klientem za 15-20 lat? Czy inwestycje w biometrię ułatwiającą osobom starszym dostęp do usług bankowych są kluczem do sukcesu? Przeciwstawienie dotychczasowej dominującej strategii ograniczania kosztów modelowi innowacji niezależnych od rynku czynników demograficznych. Czy warto inwestować w technologie potrzebne starzejącemu się społeczeństwu (np. sterowanie głosem, panele dotykowe w nowych urządzeniach, jako nowinki techniczne będące ułatwieniem dla osób słabowidzących i pomagające przełamać lęk przed nowoczesnymi technologiami).
Forum organizowane w ramach projektu: