Forum Bezpieczeństwa Banków: klienci instytucji finansowych mogą czuć się bezpieczni?
Jak pokazują badania, zaufanie klientów do banków rośnie. W dużej mierze to zasługa doskonale wykształconej i przygotowanej do swojej pracy kadry.
– Mamy blisko 165 tys. świetnie wykształconych pracowników – zauważył prezes ZBP.
Czytaj także: Coraz więcej Polaków ufa bankom >>>
Przybywa cyberataków
Nie oznacza to, że sektor nie zmaga się z problemem cyberataków, których, jak zwracał uwagę Krzysztof Pietraszkiewicz na Forum Bezpieczeństwa Banków, przybywa.
– Sektor mierzy się jednak z rosnącą liczbą cyberataków, ale nie tych skutecznych. Z roku na rok liczba incydentów ze stratami się zmniejsza. To oznacza, że potrafiliśmy na przestrzeni ostatnich 7 – 8 lat znaleźć sposoby zapobiegania różnym stratom – zaznaczył Krzysztof Pietraszkiewicz. – To jest efektem naszej współpracy z Policją, prokuraturą, Narodowym Bankiem Polskim, Komisją Nadzoru Finansowego, także z Ministerstwem Cyfryzacji w pewnych obszarach – dodał.
To, że sektor bankowy jest bezpieczny, jest rezultatem tej współpracy, mówił prezes ZBP.
Mniej oszustw z wykorzystaniem skradzionych dokumentów tożsamości
Dzięki wspólnym działaniom udało się zmniejszyć również liczbę tzw. oszustw na wnuczka czy policjanta, a także wyłudzeń kredytów na skradzione dane osobowe.
Jak pokazują dane Związku Banków Polskich, od 2003 roku ponad czterokrotnie wzrosła liczba dokumentów tożsamości, które Polacy zgłosili do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Jednocześnie w tym czasie ponad trzykrotnie spadła liczba przestępstw z wykorzystaniem dokumentów innej osoby. Od 2008 r. System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE zablokował 75,7 tys. prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie ponad 4,2 miliarda złotych.
Nowe formy zabezpieczeń
Jak przypomniał Krzysztof Pietraszkiewicz, udało się również wypracować standard Polish API, a także nowe formy zabezpieczeń w postaci trwałego nośnika.
Czytaj także: Trwały nośnik i blockchain – sposób na oszustwa w sektorze finansowym?
– To są rozwiązania, które będą mogły być stosowane i oferowane wszystkim bankom i wszystkim klientom – mówił Krzysztof Pietraszkiewicz.
Kolejne wyzwania przed bankami
Branża nie może jednak spocząć na laurach. Przed bankami z pewnością kolejne wyzwania w obszarze cyberbezpieczeństwa.
– Jak zarządzać bezpieczeństwem, co należy zrobić w obszarze bezpieczeństwa przy wzmożonej automatyzacji pewnych procesów bankowości – na to musimy zwrócić uwagę w przyszłości – podkreślił prezes ZBP.
Rok 2017 był rekordowy pod względem liczby cyberataków, do jakich doszło na całym świecie. Przyczynia się do tego również rozwój nowych technologii, których coraz powszechniejsze wykorzystywanie, także w bankowości, jest zarówno szansą, jak i zagrożeniem dla branży i klientów banków. Stąd kwestie cyberbezpieczeństwa będą szczególnie ważne dla sektora również w przyszłości, zapewnił prezes ZBP.