FM Logistic podsumowuje 20 lat

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

150622.fmlogistic.olszowa.400xW czerwcu br. roku firma FM Logistic obchodzi jubileusz 20-lecia funkcjonowania w Polsce. Prognozowany rozwój logistyki jako wiodącej gałęzi gospodarki, we współczesnym świecie, stał się także udziałem i tego operatora. FM Logistic często było pionierem we wdrażaniu rozwiązań wyprzedzających potrzeby polskiego rynku. Inwestycje operatora zwykle dawały początek wielkim zagłębiom logistycznym, przyczyniając się do wzrostu atrakcyjności dla innych firm danych lokalizacji, czego przykładem może być Mszczonów, Błonie lub choćby Olszowa. Strategia rozwoju oparta na tworzeniu optymalnych rozwiązań w zakresie usprawniania łańcuchów dostaw zaowocowała długoterminowymi kontraktami z wieloma klientami. FM Logistic zatrudniając 3 tys. osób to także jeden z największych pracodawców w branży TSL.  W ostatnim roku rozliczeniowym obroty firmy w Polsce osiągnęły 855 mln złotych.

Historia FM Group
Firma FM Logistic powstała w 1967 r., gdy bracia Claude i Edmond Faure wraz ze swoim  przyjacielem, Jean-Marie Machet, założyli na wschodzie Francji firmę transportową „Faure & Machet”. W roku 1998 firma zmieniła nazwę na ” FM Logistic”.

Po kilkudziesięciu latach prężnej działalności i rozwoju spółki FM Logistic, jej założyciele otrzymali od firmy Mars propozycję współpracy w zakresie magazynowania (wówczas nie funkcjonowało jeszcze pojęcie logistyki), które w tamtym czasie stanowiło całkowicie nowy sektor działalności. Krok po kroku, początkowo niewielka firma zaczęła rozwijać tę dziedzinę swojej aktywności. Wraz z rozwojem outsourcingu usług logistycznych zdobywała swoje doświadczenie, wprowadzając na rynek nowe usługi. W 1987r. wdrożone na zasadzie innowacji usługi co-packingowe –  pakowania i przepakowywania, zwane także „usługami w zakresie wartości dodanej”, szybko zdobyły uznanie rynku. Podobnie wprowadzony do oferty FM Logistic co-manufacturing – polegający na montażu towarów z części przesyłanych od różnych producentów dokładnie na konkretne zamówienia klienta. Te wysoce wyspecjalizowane usługi kolejno obejmowały nowe obszary geograficzne, dzięki czemu operator mógł sukcesywnie dodawać do listy swoich klientów nowe firmy, które mu zaufały.

Bardzo ważnym etapem w rozwoju firmy było otwarcie w 1994 r. pierwszego oddziału poza granicami Francji. W opinii FM Logistic rynek Europy Środkowo-Wschodniej charakteryzował się dużym potencjałem i w związku z tym firma podjęła decyzję o otwarciu swoich placówek zagranicznych właśnie w tym rejonie (w Rosji w 1994 r., w Polsce w 1995 r., w Republice Czeskiej w 1996 r. i na Ukrainie w 1997 r.). Podjęte we właściwym czasie i wyprzedzające działania konkurencji decyzje o inwestycjach, jak również umiejętność adaptacji kultury organizacji do specyfiki i potrzeb  danego kraju, spowodowały szybki wzrost firmy, czyniąc z FM Logistic niewątpliwego lidera na tych rynkach.

W tej chwili FM Logistic jest obecne w 12 krajach: w Brazylii, Chinach, Republice Czeskiej, Francji, Węgrzech, Włoszech, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowacji, Hiszpanii i na Ukrainie.

FM Logistic w Polsce
W Polsce, FM Logistic rozpoczęło swoją działalność w 1995 roku, budując pierwsza platformę w Polsce, w Mszczonowie, gdzie do dzisiaj mieści się główne biuro firmy. Platforma w Mszczonowie otrzymała też certyfikat „Excellent” nadany przez AIB. W 2000 roku miało miejsce otwarcie dwóch kolejnych inwestycji – platformy w Jarostach i Tomaszowie Mazowieckim. Centrum Dystrybucyjne FM Logistic w Jarostach dedykowane klientowi IKEA przez ostatnie lata zajmuje czołowe miejsca na Świecie w rankingu efektywności i jakości IKEA. Platforma w Tomaszowie Mazowieckim zarządzana przez FM Logistic dla Carrefour była pierwszym i jedynym Centrum Dystrybucyjnym w Polsce, które otrzymało certyfikat „Guaranteed Delivery”. W 2001 roku operator rozszerzył swoja działalność w regionie województwa łódzkiego (powiat piotrkowski) uruchamiając operacje w Wolborzu do  obsługi sieci Auchan. Rok 2005 to data, kiedy operator przejął międzynarodowe oddziały  firmy Premium Logistics. Fuzja oznaczała wzrost planowanego obrotu FM Logistic, wzrost zatrudnienia o blisko 1000 osób (w tym 500 osób w samej Polsce) i zwiększenie zasięgu geograficznego działania firmy na terenach Polski, Hiszpanii, Włoch i na Węgrzech. W Chorzowie swoją aktywność FM Logistic rozpoczęło w 2006 roku, a w 2007 roku operator uruchomił działalność w Błoniu koło Warszawy. Platforma w Błoniu dzisiaj ma powierzchnię 25 tysięcy m2 (może być rozbudowywane aż do 100.000 m2 z bezpośrednim dostępem z każdej strony). Zgodnie z zamiarem FM Logistic platforma w Błoniu jest wyspecjalizowana w produktach farmaceutycznych i kosmetycznych, a platforma w Mszczonowie w artykułach spożywczych. Koncepcja platform multi-klienckich to zabieg, dzięki któremu FM Logistic zbudowało kolejną przewagę konkurencyjną poprzez stworzenie efektu synergii przy realizacji usług takich, jak handling, dystrybucja i składowanie, przynosząc klientom realne korzyści. Unikalna pozycja FM Logistic w Centralnej Europie – posiadanie jednego lub kilku centrów dystrybucyjnych w każdym regionie, spowodowało, że FM Logistic jest w stanie zaproponować swoim klientom organizację międzygraniczną. W 2008 roku zbudowana została platforma w Olszowej, która uzupełnia ofertę operatora. Cała powierzchnia tej inwestycji objęta została certyfikacją BRC (British Retail Consortium). Platforma budowana zgodnie z najnowszymi technologicznymi wymogami służy klientom z branży FMCG. Została pierwszą i jedyną platformą w Polsce certyfikowaną na poziomie „A”. Główna aktywność realizowana w Błoniu to co-manufacturing spożywczy dla klienta Cadbury Wedel. Wysoce przemyślana strategia wdrażania usług przez operatora wpłynęła na szybki rozwój FM Logistic i doprowadziła do dalszej rozbudowy już istniejących platform, np. w Jarostach (Piotrków Trybunalski, 170.000 m2 po rozbudowie), jak również do otwarcia nowego centrum logistycznego w Woli Bykowskiej (Piotrków Trybunalski, 35. 000 m2) w styczniu 2010 roku.

W 2013 roku grupa FM Logistic kupiła rosyjski oddział firmy UNIVEG oraz brazylijski oddział firmy McLane Company Inc. rozpoczynając tym samym działalność na rynku brazylijskim. Zakup firmy UNIVEG stał się początkiem rozwoju usług dla rynku fresh we wszystkich oddziałach firmy także w Polsce. W 2014 roku FM Logistic Polska podpisało umowę na realizację usług fresh z jedną z największych sieci Makro Cash & Carry. Rok 2014 to także otwarcie W Błoniu największego centrum dystrybucyjnego dedykowanego sektorowi health care w Europie Centralnej. Ostatnie lata to także intensyfikacja działań proekologicznych. W 2013 roku FM Logistic przystąpiło do inicjatywy Green Freight Europe. Jest ona odpowiedzialna za wdrożenie systemu norm europejskich służących do obliczania, zbierania, analizowania i monitorowania danych na temat emisji CO2 transportu towarowego. Jej celem jest poprawa ekologiczności transportu towarowego w Europie.

Dzisiaj FM Logistic w Polsce to dziewięć centrów logistycznych funkcjonujących na terenie miejscowości: Mszczonów, Błonie, Parzniew, Tomaszów Mazowiecki, Wolbórz, Wola Bykowska, Jarosty, Chorzów i Olszowa. Łączna powierzchnia magazynowa i produkcyjna oddana do dyspozycji klientów to ponad 550.000 m2. Operator dysponuje profesjonalnie przygotowaną flotą 2000 pojazdów dedykowaną potrzebom poszczególnych klientów.  Przy realizacji usług FM Logistic korzysta z najnowocześniejszych naczep multi-temperaturowych i pojazdów o podwyższonej pojemności typu long-max.

– Dwie dekady to dobry moment by na chwilę spojrzeć wstecz. To co widzę napawa mnie dumą i nadzieją na przyszłość, bo rzeczywiście ostatnie 20 lat w FM Logistic to czas stałego, stabilnego rozwoju. Nawet w czasie, gdy Polskę dotknęło spowolnienie gospodarcze wynikające z kryzysu ogólnoświatowego w 2008 roku, udało się nam zachować zyskowność. W tym czasie średnio osiągaliśmy wzrost na poziomie 21,2%. Przez następne lata w FM Logistic stawiamy na doskonalenie usług dla branż retail, FMCG, fresh, healthcare i e-commerce. Zamierzamy także wzmacniać swoje kompetencje, jako doradcy i partnera biznesowego, współpracując z naszymi klientami w zakresie optymalizacji łańcuchów dostaw. Mamy nadzieję, że następne 5 lat przyniosą FM kolejne stabilne wzrosty oraz upragnioną pozycję lidera. Naszą ambicją jest stać się firmą pierwszego wyboru dla klientów – powiedział Piotr Sukiennik Dyrektor Generalny FM Logistic w Polsce.

W roku podatkowym kończącym się 31 marca 2015 r. firma FM Logistic wygenerowała obrót w wysokości 855 mln.

www.fmlogistic.com