Firmy tracą miliardy, bo nie korzystają ze wsparcia na B+R

Firmy tracą miliardy, bo nie korzystają ze wsparcia na B+R
Fot. stock.adobe.com/XtravaganT
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce w ciągu ostatniego roku aż 56% średnich i dużych firm informowało na swoich stronach internetowych, że wprowadziło na rynek nowy produkt, wynika z badania firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton oraz studia projektowo-badawczego Edisonda. Popularność ulgi B+R nadal jest bardzo niewielka, podobnie jak dotacji unijnych na B+R, podano także.

Popularność ulgi B+R nadal jest bardzo niewielka, podobnie jak dotacji unijnych na B+R #ulgi #dotacje #BadaniaiRozwój

„Według naszego badania, najczęściej wzbogacane o nowe produkty i usługi są oferty firm z branży spożywczej – w ostatnim roku aż 76% producentów tej branży chwaliło się nowościami. W czołówce znalazły się też branże budowlana i meblarska, co może sugerować, że najczęściej najbardziej dynamiczne są oferty skierowane bezpośrednio do indywidualnych konsumentów” – czytamy w prezentacji towarzyszącemu badaniu.

Najrzadziej nowe produktu wprowadza szeroko rozumiana branża transportowo-logistyczna (w której uwzględnialiśmy też dostawców systemów dla logistyki), ponieważ przeważają w niej usługodawcy transportowi, w przypadku których trudno o znaczące zmiany w ofercie. Niski odsetek odnotowali też producenci papieru i opakowań, co może wynikać z faktu, że w branży tej usługi są głównie indywidualnie dopasowywane do potrzeb klienta, przez co producenci nie posiadają zwykle „gotowych” produktów w ofercie, podano także.

Mała popularność ulgi B+R…

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w 2017 r. odliczenia ulgi B+R dokonało 565 przedsiębiorstw, a łączna kwota odliczeń wyniosła około 0,5 mld zł. Co prawda, oznacza to dość wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem (odpowiednio o 117% i 168%), jednak w skali całej gospodarki i biorąc pod uwagę wspominaną wcześniej masowość wprowadzania na rynek nowych produktów przez polskie firmy, wydaje się, że popularność ulgi B+R nadal jest bardzo niewielka, czytamy dalej.

„W ostatnich latach Ministerstwo Finansów zwiększyło limity odliczenia, by zachęcić rzesze zwykłych, niekoniecznie najbardziej innowacyjnych firm do zgłaszania po odliczenie. Warto z tej okazji skorzystać i rozważyć sięgnięcie po ulgę w obecnej formie” – powiedziała dyrektor w doradztwo podatkowe Grant Thornton Małgorzata Samborska, cytowana w materiale.

… i unijnych dotacji na ten cel

Dotacje unijne na B+R również nie są popularnym narzędziem wspierającym opracowywanie i wprowadzanie na rynek nowych produktów. Spośród analizowanych 500 średnich i dużych firm, jedynie 4% w 2017 r. sięgnęło po unijną dotację na B+R. W przypadku średnich podmiotów było to nieco ponad 4%, a w przypadku dużych- niespełna 3%. Wszystkie przypadki dotyczyły dotacji z programów regionalnych, żadna dotacja nie pochodziła z konkursu organizowanego centralnie.

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie. Wiedza, doświadczenie i zaangażowanie ponad 3000 partnerów oraz 50 000 pracowników Grant Thornton dostępne są dla klientów w 136 krajach.

Źródło: ISBnews