Dylemat Polaków – Dziecko czy mieszkanie?
Większość rodziców, czy też osób planujących potomstwo zdaje sobie sprawę z tego, że rodzicielstwo wiąże się z licznymi wyrzeczeniami. Czy jednak Polacy, decydując się na powiększenie rodziny, biorą pod uwagę, jakie finansowe konsekwencje niesie ze sobą taki wybór?
Decyzja o posiadaniu dzieci oznacza nie tylko zmianę stylu dotychczasowego życia, rezygnację z wolnego czasu i niewątpliwie często sporą dozę dodatkowego stresu. Planując rodzinę należy brać pod uwagę także koszta finansowe, z jakimi związane jest posiadanie potomstwa.
Zgodnie z obliczeniami Centrum im. Adama Smitha wydatki, jakie w naszym kraju muszą ponieść rodzice na wychowanie jednego dziecka do ukończenia przez nie 20 roku życia to aż 190 tys. zł. W przypadku dwójki, kwota ta wzrasta do poziomu 322 tys. zł.
Takie sumy mogłyby pozwolić na zakup nowego mieszkania w większości polskich miast. W związku z tym spora grupa polskich młodych małżeństw musi wybierać między jednym, a drugim.
Poniżej zamieszczono zestawienie przedstawiające ile mkw. mieszkania z rynku pierwotnego w poszczególnych miastach, można by kupić za kwotę odpowiadającą kosztom wychowania jednego oraz dwójki dzieci.
Za 190 tys. zł można by kupić ponad 21 mkw. deweloperskiego mieszkania w stolicy oraz 34 mkw. w Łodzi, wg cen na koniec I kwartału 2011 r. We Wrocławiu i Poznaniu taka oszczędność starczyłaby na trochę ponad 27 mkw.
Zkolei osoby planujące dwójkę potomstwa w Katowicach muszą pogodzić się z myślą o utracie mieszkania o powierzchni przekraczającej 60 mkw. W Krakowie i Gdańsku jest to odpowiednio 44 mkw. oraz blisko 50 mkw.
Podsumowując warto jednak dodać, że posiadanie potomstwa niesie ze sobą zalety, których nie da się w żaden sposób zmierzyć. Co więcej, dzieci to również swego rodzaju inwestycja, gdyż to one zapewniają opiekę i wspierają finansowo rodziców na starość. Tak jak w sytuacji lokowania nadwyżek finansowych, przy wychowywaniu potomstwa – najpierw trzeba jednak ponieść pewne koszty, aby później móc cieszyć się z zysku.
Emmerson S.A.