Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi
Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich oraz Związek Gmin Wiejskich RP realizują projekt "Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach)". Projekt realizowany jest w ramach PO KL Dz. 5.2, w okresie dwóch lat (czerwiec 2011 - czerwiec 2013).
Głównym celem programu jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Z badań przeprowadzonych w POKL wynika, że jednym z głównych warunków osiągnięcia celu jest poprawa efektywności zarządzania w administracji publicznej.
Środki jakimi gospodarują samorządy stanowią ok. 1/3 łącznych wydatków publicznych w kraju, osiągając 11% PKB. Jednostki samorządu ponoszą też 2/3 wysiłku inwestycyjnego sektora publicznego – przejęły więc główną odpowiedzialność za funkcjonowanie i rozwój infrastruktury służącej dostarczaniu różnorodnych usług społecznych, technicznych i administracyjnych.
JST powinny doskonalić zarządzanie usługami lokalnymi, co ma znaczenie dla poprawy funkjonowania administracji samorządowej w skali kraju i jej społecznego odbioru. Jednym z istotnych i sprawdzonych źródeł innowacji w jednostkach sektora publicznego jest adaptacja udanych doświadczeń innych jednostek tego sektora. Tworzy to warunki do rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników samorządowych, zwiększa ich motywację do rozwoju osobistego i bardziej efektywnej pracy. Jest najtańszym sposobem szkolenia i podnoszenia kompetencji kluczowych pracowników.
Intencją projektu jest rozbudowa systemu monitorowania jakości i wymiany doświadczeń w zarządzaniu usługami publicznymi metodą grup wymiany doświadczeń w obrębie miast, gmin wiejskich i powiatów, oraz identyfikacja i upowszechnianie dobrych praktyk zarządzania usługami.
Beneficjentami projektu jest 45 jednostek samorządu terytorialnego, reprezentujących wszystkie szczeble samorządu lokalnego: gminy wiejskie, miasta, powiaty.
Źrodło: www.2011.jst.org.pl