Dlaczego pozycja Apple się osłabia

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Istnieją trzy powody, dla których pozycja Apple się osłabia. Po pierwsze, rynek jest już nasycony nowymi iPhone’ami. Widać to po danych o sprzedaży. Klienci, którzy już mają iPhone’a 4 lub 5 nie chcą już ich szybko wymieniać na iPhone’a 6 i nadchodzącego iPhone’a 7. Otrzymujemy także sygnały, że iPhone 7 nie będzie rewolucyjnym telefonem; wprawdzie będzie posiadać aktualizacje software’u i hardware’u, ale nie czeka nas nic spektakularnego jeśli chodzi o nowe funkcje i wygląd.

Po drugie, firma notuje coraz gorsze wyniki w Chinach. Przychody na tym rynku spadły o 33% w ostatnim kwartale. Nie jest to tylko tymczasowa sytuacja, czego chciałby Tim Cook – a bardziej długotrwały problem wywołany faktem, że chińscy producenci, a także Samsung z Korei Południowej, stale umacniają swoją pozycję. Ich modele telefonów są nawet lepsze niż iPhone, co zmniejsza udziały Apple’a w rynku, którego flagowy telefonu jest jednocześnie droższy.

Po trzecie, wszyscy spodziewali się sukcesu Beats – muzycznego serwisu z subskrypcją – oraz Apple Watch, ale jeśli popatrzymy na ten segment, to widać, że przychody spadły o 10% rok do roku. Nie mamy tu więc do czynienia ze wzrostem przychodów. Oznacza to, że długoterminowe perspektywy wzrostu przychodów Apple są obniżane, a co za tym idzie, cena akcji Apple nie będzie fantastyczna w ciągu kolejnego roku.

Peter Garnry,
Saxo Bank