Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
8godzin
54minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
8godzin
54minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
8godzin
54minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Komentarze ekspertów

Dlaczego numer konta jest taki długi?

23.06.2014 05:49 Halina Kochalska | Open Finance
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Praktycznie niemożliwy do zapamiętania, działa na nerwy przy zapisywaniu - rachunek bankowy liczący 26 cyfr. Obowiązujący standard Numeru Rachunku Bankowego skończył właśnie 10 lat. Co właściwie oznacza długi rząd cyfr? Dlaczego jest ich aż tyle? I jak szybko dzięki numerowi rachunku i najpopularniejszemu systemowi rozliczeniowemu - ELIXIR można przelać pieniądze?

Halina Kochalska
Open Finance

W 2004 r. banki przestały obsługiwać zlecenia z numerem innym niż 26 cyfrowy standard NRB (Numeru Rachunku Bankowego). – Wcześniej numery rachunków bankowych miały różną długość. Oprócz cyfr zawierały też litery, ukośniki i myślniki. Dziś choć w większości przypadków jest dłużej, jest jednak prościej, wygodniej i zgodnie z międzynarodowymi standardami IBAN (International Bank Account Number, czyli Międzynarodowy Numer Rachunku Bankowego) – wyjaśnia Anna Usiądek z Banku Pocztowego. Dzięki zmianie klienci nie muszą posługiwać się innym numerem rachunku w przelewach krajowych i innym przy międzynarodowych. W drugim przypadku wystarczy dodać z przodu oznaczenie kraju, w Polsce – PL, wówczas NRB zmienia się w IBAN.

140623.nr.konta.550x
  • PL – oznaczenie kraju.
  • 70 – pierwsze dwie pozycje to liczba kontrolna rachunku, powstaje na podstawie pozostałych 24 cyfr. Jej rolą jest wykrywanie pomyłek w numerze rachunku.
  • 1410 2006 – następnych osiem cyfr określa numer rozliczeniowy jednostki banku, pierwsze trzy lub cztery oznaczają bank, reszta – w którym oddziale lub filii banku znajduje się dany rachunek; nadaje go NBP, ostatnia jest cyfrą kontrolną.
  • 0000 3200 0926 4671 – ostatnich 16 cyfr to numer rachunku klienta. Jest nadawany według zasad ustalonych w każdym banku.

Dwie litery na oznaczenie kraju, ale dlaczego aż 26 cyfr na opis numeru rachunku? Czemu choćby ten końcowy ustalany przez bank nie mógłby być krótszy? – zastanawiają się internauci. Co bardziej zirytowani argumentują, że do opisania liczby mieszkańców ziemi wystarczy 10 cyfr, a bank potrzebuje ich prawie dwa razy więcej!

Na dodatek numer skonstruowany jest tak, że niestety np. numeru ROR-u nie pozwala przenieść do innego banku tak jak numeru telefonu do innej firmy telekomunikacyjnej. Na pocieszenie można jedynie dodać, że standard pozwala uniknąć zmiany numeru rachunków przy fuzji banków.

Numer wydłużają cyfry kontrolne, opis klienta, produktu lub usługi

Rozciągnięcia długości numeru rachunku do 28 znaków nie można przypisać ujednoliceniu NRB i IBAN-u. Kraje w których również obowiązuje standard IBAN równie dobrze potrafią mieć numery liczące 15 znaków ( Norwegia) jak i 31 (Malta). I nie da się tu ukryć, że Polska plasuje się w czołówce państw najdłużej opisujących numery kont.

Przyczyn jest kilka. Jedna z nich to obecność cyfr kontrolnych, które wreszcie zakończyły wędrówki źle zaadresowanych przelewów. Wcześniej mimo złego numeru rachunku adresata pieniądze potrafiły wyjść z konta. Otrzymywał je wskazany bank, a po stwierdzeniu, że nie może dopasować przelewu do żadnego rachunku odsyłał do banku nadawcy. Czas mijał, a ludzie i systemy miały ręce pełne roboty. Obecnie już w momencie wprowadzania numeru konta do systemu czy to w placówce bankowej czy w bankowości elektronicznej, cyfry kontrolne wykazują ewentualny błąd przy zapisie i pieniądze w ogóle nie wypływają.

Większą część roboty dla prawidłowości transakcji załatwiają cyfry kontrolne, ale numer może być prawidłowy, a np. bank czy placówka już nie istnieją. Dlatego po zleceniu płatności bank za każdym razem sprawdza jeszcze, czy bank odbiorca na pewno działa, czy instytucja, placówka nie zostały np. wyrejestrowane.

Ale liczba kontrolna na początku, którą mają też w innych krajach to nie wszystko. Cyfry kontrolne pojawiają się również w części określającej bank, a także wśród ostatnich 16 opisujących numer bankowy klienta.

Kolejnym powodem imponującej długości oznaczenia rachunku był ukłon w stronę firm oferujących usługi masowe. Dzięki temu, że ostatnia część opisu ma aż 16 cyfr, elektrownie, czy telekomy mogą dla każdego swojego klienta ustalić indywidualny rachunek. Mimo, że elektrownia ma np. w banku PKO BP jeden rachunek, pieniądze klientów trafiają na indywidualne „podrachunki”. Ostatnie 16 cyfr konta zawiera więc nie tylko numer rachunku bankowego, lecz również charakterystykę klienta elektrowni. Dla bezpieczeństwa tu również zaszyte są cyfry kontrolne. Dzięki temu klient X płacąc za prąd, gaz, telefon czy telewizję przekazuje pieniądze na ustalone dla siebie konto, a dostawca usług od razu widzi, kto i ile zapłacił. Płatności nie trafiają do jednego worka, w którym odbiorca przelewu zmuszony byłby wyszukiwać jedną po drugiej.

„Podrachunków” nie stosuje ZUS, dlatego też przy każdym przelewie składek konieczny jest bardzo precyzyjny opis i mnóstwo danych, które pozwolą Zakładowi przypisać składkę do konkretnej osoby.

Długi numer pozwala też samym bankom zaszyć w numerach różnego rodzaju informacje ułatwiające obsługę klienta. Numer rachunku lokaty, może np. sygnalizować bankowi kiedy upływa jej termin.

Źródło: Open Finance
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Anna UsiądekGrupa Kapitałowa PKO BPHalina KochalskaInternational Bank Account NumberOpen FinancePKO Bank Polski / PKO BPRachunki bankoweZakład Ubezpieczeń Społecznych / ZUS
Autor Halina Kochalska
Źródło Open Finance

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Zobacz także

banknoty euro, symbol %
Komentarze ekspertów
Rekomendacje EKF ws. rachunków oszczędnościowo-inwestycyjnych: krok w dobrą stronę, ale fundamentem musi być zaufanie
Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana.
Z rynku finansowego
PMI z najlepszym wynikiem od 2022 roku
logo GPW na szklanych drzwiach
Z rynku finansowego
Żabka: małe sklepy, ale IPO jedno z największych w Europie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}