Deweloperzy celują w segment popularny

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

miasto.150xW Warszawie blisko połowa nowych mieszkań zawiera się w przedziale cenowym od 7 do 9 tys. zł/mkw. Z kolei na pozostałych głównych rynkach mieszkaniowych najwięcej jest lokali o stawkach pomiędzy 5 a 7 tys. zł/mkw.

110802.dewelop.seg.priv.550x

Jak widać z powyższej tabeli odsetek jednostek mieszkalnych we wszystkich wyższych segmentach cenowych powyżej 9 tys. zł jest największy w Warszawie. Z kolei udział mieszkań najtańszych na stołecznym rynku pierwotnym jest śladowy. Pod tym względem prym wiedzie Gdańsk, gdzie mieszkania w pierwszej grupie stanowią blisko jedną trzecią całej oferty. Taka sytuacja jest w pierwszym rzędzie wynikiem poziomu zarobków, które w Warszawie są najwyższe. Ponadto cena lokali mieszkalnych oddaje również koszty ich budowy – ceny działek, koszty robocizny, a niekiedy też i materiałów budowlanych, w pozostałych miastach kształtują się na niższym poziomie. Najbardziej jednorodna oferta pod względem cenowym znajduje się w Poznaniu, gdzie za dwie trzecie wszystkich mieszkań deweloperskich trzeba zapłacić od 5 do 7 tys. zł/mkw.

Obecnie deweloperzy koncentrują się na budowie małych mieszkań 2- oraz 3- pokojowych. W ten sposób, oferując lokale o mniejszej powierzchni i niższej cenie całkowitej starają się przystosować ofertę do pogarszających się warunków kredytowych klientów. Taka strategia firm deweloperskich nie oznacza jednak znacznych obniżek stawek za jednostkę powierzchni. Dopóki znajdują się chętni na nowe lokale można spodziewać się kontynuowania bieżącej polityki cenowej przez deweloperów. Zdają sobie oni sprawę, że inwestycja składająca się z mieszkań, których cena będzie przewyższać najpopularniejszy w danym mieście przedział cenowy, może mieć problem ze znalezieniem nowych mieszkańców. Z drugiej strony nie należy jednak spodziewać się znacznych redukcji cen. Wynika to z rachunku ekonomicznego firm deweloperskich, które pragnąc maksymalizować finansowe efekty swojej działalności nie garną się do oferowania lokali po dużo niższych od średniej cenach.

Emmerson S.A.