Czy regionalna nazwa pomaga w biznesie?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kosmala.pawel.GTF.250x166Górnośląskie Towarzystwo Finansowe GTF Sp. z o.o. znany broker na polskim rynku kredytowym, "zawdzięcza" swoją nazwę lokalizacji swojej siedziby, która znajduje się w Tychach.

Firma działa na terenie całego kraju, współpracuje obecnie z ponad 1.500 agencji pośrednictwa kredytowego rozlokowanych od Szczecina po Przemyśl. Oczywiście najwięcej placówek współpracujących z GTF znajduje się na Śląsku, ale chyba tylko dlatego, że w tym regionie jest największe zagęszczenie ludności. Czy regionalność nazwy pomaga?

Wybór idealnej nazwy dla firmy to trudna decyzja – mówi Paweł Kosmala, prezes zarządu spółki GTF. Jak wiemy, tworzenie idealnej nazwy jest mieszanką fonetyki, lingwistyki, psychologii oraz strategii marketingowej. Dobra nazwa firmy wysyła do klientów tej firmy wyraźne sygnały — przywołuje emocje i skojarzenia, które często mają wpływ na ich decyzję. Choć reguły i zasady tworzenia nazwy są skomplikowane, warto spróbować wykreować ją samemu. Tak też uczyniliśmy w przypadku naszej firmy. Dzisiaj, po dziesięciu latach działalności spółki, możemy stwierdzić, że był to pomysł bardzo dobry. Skojarzenie nazwy z regionem nie przeszkadza w relacjach poza Śląskiem, a istotnie pomaga w biznesie z lokalnymi partnerami. Ponadto słowo „górnośląski” kojarzone jest pozytywnie – nawiązuje do takich cech mieszkających tu ludzi, jak pracowitość, uczciwość, szacunek dla tradycji i historii.

Czy regionalność w nazwie pomaga? Temat jak zwykle dyskusyjny. GTF to firma działająca na rynku finansowym i jeśli szukalibyśmy jakichś analogii to niechybnie w pierwszej kolejności nasuwają się nazwy potentatów, do których należą ING Bank Śląski czy Bank Zachodni WBK (Wielkopolski Bank Kredytowy). W przypadku tych firm nawiązanie do regionalnych nazw pozostało, a decyzje odnośnie nazwy, podejmowane w korporacjach, potężnych firmach są dogłębnie przemyślane, gruntownie analizowane przez specjalistyczne i uznane firmy marketingowe. Posądzanie decydentów o lokalny sentymentalizm byłoby naiwnością.

Paweł Kosmala
prezes zarządu
Górnośląskiego Towarzystwa Finansowego
GTF Sp. z o.o.

Paweł Kosmala – Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Finansowego GTF Sp. z o.o. Absolwent wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (dawna SGPiS) oraz wydziału Zarządzania Ryzykiem w Akademii Finansów w Warszawie. Od 2004 roku Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Finansowego GTF Sp. z o.o., gdzie z  powodzeniem realizuje strategię firmy, odpowiada za jej bieżące funkcjonowanie oraz nieustający rozwój. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w Daewoo-FSO Motor S.A. piastując stanowisko członka zarządu, jak również w GE Capital Bank S.A. i Fiat Auto Poland S.A., gdzie pełnił obowiązki dyrektora handlowego. Ponadto, w różnych okresach, członek rad nadzorczych spółek Olza Cieszyn, Suchard Cieszyn, Mannesmann-FSM Dusseldorf, Kandt-FSM Hamburg, IT-FSM Turyn i Autoparts Warszawa.