Czy OPPO zmieni rynek smartfonów w Polsce?
OPPO to szybko rozwijająca się marka, która zdobyła dużą popularność w Chinach. Ma sześć centrów badawczo-rozwojowych i dziesięć fabryk. Jej konstruktorzy są autorami takich rozwiązań jak opcja upiększania zdjęć czy nowa technologia 10-krotnego bezstratnego zoomu. W czasie prezentacji w Warszawie Leo Li, dyrektor zarządzający OPPO Polska podkreślił, że model Find X ma wyświetlacz o rekordowym współczynniku wypełnienia frontu urządzenia – aż 93,8 proc. Czy zatem wejście OPPO na nasz rynek jest rzeczywiście istotnym wydarzeniem?
Rosnąca dominacja największych
– Pięciu największych producentów smartfonów osiągnęło w czwartym kwartale ubiegłego roku 69-procentowy udział w światowym rynku w ujęciu ilościowym – zwraca uwagę Marek Kujda, Senior Research Analyst w firmie analitycznej IDC Polska. – Stanowi to wzrost w porównaniu z 63 proc. rok wcześniej. Jeśli uwzględni się markę Vivo (wraz z OPPO i OnePlus należy ona do grupy BBK Electronics), w niektórych kwartałach także lokującą się w pierwszej piątce, to łączny udział sześciu największych dostawców wynosi 75 proc. i stale rośnie.
Nadzieja w 5 G
Przedsiębiorstwa spoza wspomnianej pierwszej szóstki znajdują się w wyjątkowo trudnej sytuacji, ponieważ tracą udziały w rynku w momencie, gdy staje on w obliczu poważnych wyzwań. Konsumenci coraz rzadziej wymieniają urządzenia mobilne.
Wprowadzenie smartfonów 5G oraz urządzeń składanych z elastycznymi ekranami może ożywić branżę, jeśli producenci będą potrafili przekonać nabywców do faktycznych zalet tych technologii. Należy się jednak spodziewać, że sprzęt ten podrożeje, ponieważ nowe wyświetlacze i modemy 5G podniosą koszty produkcji, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów.
– Przykład OPPO pokazuje, że chińscy producenci radzą sobie coraz lepiej – twierdzi Marek Kujda. – OPPO zakończyło czwarty kwartał ubiegłego roku na czwartej pozycji w świecie, dostarczając na rynek w ciągu całego roku 113,1 milionów urządzeń, co stanowi wzrost o 1,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Mimo że wzrost ten nie był tak wysoki jak w latach ubiegłych, jest jednak sporym osiągnięciem, biorąc pod uwagę obecne warunki rynkowe – szczególnie dla firmy, która na razie większość działalności prowadzi w Chinach.
Na podbój Polski
– Polska to dla nas bardzo ważny rynek – powiedział Leo Li. – Przede wszystkim zależy nam, by Polacy poznali nasze produkty i docenili ich jakość. Dzięki temu plasujemy się w czołówce pod względem sprzedaży na całym świecie. Chcemy, by OPPO było ulubioną marką smartfonów Polaków.
Urządzenia te oferują operatorzy telefonii komórkowej: Orange, Play oraz T-Mobile. Są też dostępne w sklepach (x-kom, RTV Euro AGD, strefa marki OPPO na Allegro). Czy staną się popularne? Dziś trudno przewidzieć, zwłaszcza że firma nie stawia na konkurencję cenową.
Najwięksi producenci smartfonów na świecie (dostawy w milionach sztuk) | |||||
Firma | 4Q18 dostawy | 4Q18 udziały rynkowe | 4Q17 dostawy | 4Q17 udziały rynkowe | zmiana udziałów rynkowych rok do roku |
1. Samsung | 70.4 | 18.7% | 74.5 | 18.9% | -5.5% |
2. Apple | 68.4 | 18.2% | 77.3 | 19.6% | -11.5% |
3. Huawei | 60.5 | 16.1% | 42.1 | 10.7% | 43.9% |
4. OPPO | 29.2 | 7.8% | 27.3 | 6.9% | 6.8% |
5. Xiaomi | 28.6 | 7.6% | 28.2 | 7.1% | 1.4% |
Others | 118.4 | 31.5% | 145.3 | 36.8% | -18.5% |
Total | 375.4 | 100.0% | 394.6 | 100.0% | -4.9% |
Źródło: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 30 stycznia 2019 |