Co czwarty internauta to mobilny konsument
Konsumentem mobilnym nazywamy internautę, który w ciągu ostatnich 6 miesięcy dokonał zakupu przy użyciu urządzenia mobilnego (smartfon, tablet). Raport mShopper wykazał, że tacy konsumenci stanowią 24% spośród polskich internautów. Natomiast wskaźnik zdeklarowanych posiadaczy urządzeń mobilnych, którzy dokonują zakupów przy ich użyciu wynosi 33%. Badacze przewidują, że do końca 2015r. będzie ich dwa razy więcej.
Według danych PayPal i Ipsos, handel mobilny rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce, a do 2016 roku wydatki mobilne w Polsce wzrosną do prawie 3,5 miliarda złotych.
Już teraz czynności okołozakupowe w intrenecie, jak wyszukiwanie informacji o produkcie, sprawdzanie lokalizacji sklepu czy showrooming, wykonuje 91% wszystkich internautów. W praktyce decyzja o tym, z jakiego urządzenia konsument dokona zakupu zależy od jego stanu posiadania oraz od tego, które z tych urządzeń jest akurat „pod ręką”. Używanie określenia konsument mobilny w odniesieniu do każdego, kto dwa razy do roku dokonał zakupu poprzez smartfona, byłoby sporym uproszczeniem. W tym wypadku bardziej stosownym określeniem jest konsument nowoczesny, multimedialny lub wielokanałowy.
Marcin Złoch