Bycie niezależnym doradcą opłaci się
Rynek usług doradztwa finansowego w Polsce ma potencjał, ponieważ rośnie liczba dostępnych rozwiązań finansowych, a produkty są coraz bardziej skomplikowane. Zatem klienci coraz częściej będą potrzebowali wsparcia profesjonalnego i niezależnego doradcy finansowego.
Warunkiem rozwoju firmy doradztwa finansowego jest obecnie postawienie na długoterminowe relacje z klientami, szeroką ofertę rozwiązań – od ubezpieczeń, przez inwestycje, po kredyty, a przede wszystkim niezależność.
Wymienione powyżej cechy mają zasadnicze znaczenie także dla klientów korzystających z usługi doradztwa finansowego. Czyja rekomendacja będzie bardziej obiektywna i dopasowana do indywidualnych potrzeb? Otrzymana od osoby, która musi oferować produkty swojej grupy finansowej czy od doradcy realizującego strategię best select, czyli dobierającego najlepsze produkty z rynku?
Odpowiedź jest dla mnie oczywista. Dla mieszkańców Wielkiej Brytanii, gdzie rynek doradców finansowych jest bardzo dobrze rozwinięty – również. Dla potwierdzenia wyniki jednego z sondaży, w którym zapytano Brytyjczyków o ocenę doradztwa firm typu tied i multitied (oferujących produkty jednego, max. kilku dostawców) jak i typu IFA (Independet Financial Advisors) czyli niezależnych doradców. Rekomendacje firm pierwszego segmentu zostały uznane za nieobiektywne przez 33% respondentów, natomiast w odniesieniu do niezależnych doradców odsetek ten wyniósł zaledwie 2%.
Te same badania potwierdzają, że w Wielkiej Brytanii już ponad połowa zainteresowanych klientów wybiera niezależnych doradców finansowych, zamiast tych powiązanych ofertowo z własnymi grupami kapitałowymi.
Polski rynek finansowy rozwija się i dąży naturalnie do standardów znanych z Europy Zachodniej i krajów anglosaskich. Nietrudno przewidzieć, że na przestrzeni nadchodzących lat niezależni doradcy finansowi będą coraz bardziej doceniani przez klientów.
Jednocześnie maleć będzie udział w rynku doradców zależnych – de facto sprzedających produkty.
Proces ten będzie wynikał z dwóch czynników. Pierwszy z nich to malejące zaufanie do instytucji finansowych sprawiające, że klienci coraz wnikliwiej będą przyglądać się proponowanym im rozwiązaniom. Mając pełną wiedzę o systemie, w jakim działają różni doradcy, klient wybierze tego, który zapewni mu możliwie najbardziej profesjonalną usługę.
Po drugie, model pracy doradcy finansowego nastawiony na etyczne doradztwo i budowanie długoterminowej relacji z klientem naturalnie zyskiwał będzie uznanie.
Sądzę, że zmiany na rynku doradztwa finansowego w Polsce będziemy mogli obserwować na przestrzeni kilku najbliższych lat – śledzenie trendów i wpływu najlepszych standardów międzynarodowych będzie niezwykle interesujące.
Paweł Gąsiorowski
Prezes Swiss Life Select