Budżet na 2020 rok, trochę na wyrost
Obie pozycje mają wynieść 429,48 mld zł. Oznacza to, że dochody budżetowe wzrosną w porównaniu z założonymi na rok 2019 o 10,77%, zaś wydatki o 3,18 %. Wzrost dochodów ma być wyraźnie szybszy niż wzrost PKB w cenach bieżących, zaś wydatków znacznie poniżej wzrostu PKB.
Dochody niepodatkowe mają wzrosnąć aż o 34,2 % i to pomimo znacznego spadku dochodów z dywidend i wpłat z zysku przedsiębiorstw kontrolowanych przez państwo.
Najbardziej wzrosnąć mają „inne dochody niepodatkowe” W tej pozycji uwzględniono wpływy z opłaty recyklingowej wprowadzonej przepisami ustawy z października 2017 r oraz wpływy z tytułu sprzedaży praw do emisji CO2.
Wątpliwe dochody z VAT i CIT
Wątpliwości budzą niektóre pozycje dochodów podatkowych. Wpływy z CIT mają wzrosnąć o ponad 20 %, a z VAT o ponad 11 %. Wprawdzie po siedmiu miesiącach 2019 roku wpływy z CIT wynoszą aż 71,7 % rocznego planu (łączne dochody to 59% rocznego planu) i jest prawdopodobne, że w końcu roku okaże się, że wykonanie będzie większe od założonego w budżecie na 2019 roku, ale w roku przyszłym wzrost PKB ma być wolniejszy, a wpływy z CIT są bardzo wrażliwe na spowolnienie.
Wpływy z VAT po siedmiu miesiącach 2019 roku były większe niż w tym samym czasie roku ubiegłego o 6,8 %, czyli wzrosły wolniej niż PKB w cenach bieżących. A w roku przyszłym wzrost PKB będzie wolniejszy, choć wyższa inflacja zwiększy nominalny PKB. Niemniej, wygląda na to, że możliwości dalszego uszczelniania systemu podatkowego, w szczególności VAT zostały wyczerpane, więc zakładanie wzrostu dochodów z tego tytułu o ponad 11 % jest ryzykowne.
Mniejsze dotacje dla FUS
Umiarkowany wzrost planowanych wydatków będzie w dużej mierze wynikiem zmniejszenia dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Planowana dotacja w roku 2019 wyniesie 49 390 438 tys. zł (po siedmiu miesiącach b.r. wyniosła 27 937 740 tys. zł). Tymczasem w projekcie budżetu na rok 2020 dotacja ma wynieść tylko 26 086 155 tys. zł, a więc o przeszło 23 mld zł mniej niż w 2019.
Ta „oszczędność” będzie wynikała z przejęcia oszczędności OFE (operacja będzie rozłożona na 2 lata), bądź wpłaty opłaty przekształceniowej w przypadku prywatyzacji oszczędności w OFE.
W „Uzasadnieniu do ustawy budżetowej na rok 2020” nie ma informacji, czy ostatecznie zniesiony zostanie limit 30-krotności składek na ZUS, co zwiększyłoby dochody FUS o 5 mld zł.
Tańsza obsługa długu publicznego
Mniejsze o blisko 1 mld zł będą wydatki na obsługę długu publicznego. Wzrosną za to wydatki na rodziny z 37,8 mld zł do 57 mld zł, obronę narodową z 36,5 mld zł na 41 mld zł, szkolnictwo wyższe i naukę z 23,2 mld zł na 24,8 mld zł, ochronę zdrowia (poza środkami NFZ) z 8,2 mld zł na 9 mld zł.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa kosztować nas będą 3 mld zł, czyli o 250 mln więcej niż w planie na rok 2019.
Dochody budżetu państwa zapisane w ustawie budżetowej na rok 2019 i 2020 w tys. PLN
Wyszczególnienie | 2019 | 2020 | Dynamika w % |
Dochody ogółem | 387 734 520 | 429 480 000 | 10,77% |
Dochody podatkowe | 359 731 300 | 392 506 800 | 9,11% |
Podatek od towarów i usług | 179 600 000 | 200 150 000 | 11,44% |
Podatek akcyzowy | 73 000 000 | 74 905 000 | 2,61% |
Podatek od gier | 2 080 000 | 2 558 800 | 23,02% |
Podatek dochodowy CIT | 34 800 000 | 41 800 000 | 20,11% |
Podatek dochodowy PIT | 64 300 000 | 66 515 000 | 3,44% |
Podatek od wydobywania kopalin | 1 400 000 | 1 700 000 | 21,43% |
Podatek od instytucji finansowych | 4 551 300 | 4 878 000 | 7,18% |
Dochody niepodatkowe | 25 806 040 | 34 631 484 | 34,20% |
Dywidendy i wpłaty z zysku | 2 781 618 | 1 474 637 | -46,99% |
Cło | 4 184 000 | 4 680 000 | 11,85% |
Dochody jednostek budżetowych i inne dochody niepodatkowe | 16 247 096 | 25 538 435 | 57,19% |
Wpłaty jednostek samorządowych | 2 593 326 | 2 938 412 | 13,31% |
Środki z UE i inne nie podlegające zwrotowi | 2 197 180 | 2 341 716 | 6,58% |
Źródło: Ustawa budżetowa na rok 2019 i projekt ustawy budżetowej na rok 2020, obliczenia własne.