BPS: nagrody dla banków i bankowców za upowszechnianie płatności bezgotówkowych
Płatności bezgotówkowe w handlu stacjonarnym to wygoda nie tylko dla konsumentów. Także i właściciel niewielkiego sklepu, zakładu usługowego czy restauracji może czerpać rozliczne korzyści związane z akceptacją kart bankowych bądź płatności mobilnych.
Obrót bezgotówkowy i bezpieczeństwo
W przypadku zapłaty instrumentem elektronicznym środki od razu trafiają na rachunek bankowy przedsiębiorcy, może ona zatem oszczędzić zarówno pieniądze, jak i czas przeznaczany na codzienne dostarczanie utargu do banku lub przynajmniej wpłatomatu.
Obrót bezgotówkowy oznacza również znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa finansowego firmy. Zapłata uiszczana w postaci gotówkowej może łatwo paść łupem złodziei, zarówno podczas transportowania utargu jak również i na terenie sklepu. W mediach społecznościowych co jakiś czas ukazują się alarmistyczne apele właścicieli sklepów, którzy zostali obrabowani nierzadko z całodniowego przychodu.
Na załączonych filmach doskonale widać, jak przestępcy wykorzystują chwilę nieuwagi pracownika placówki i kradną kasetkę z pieniędzmi. Zgodnie z zasadą „okazja czyni złodzieja”, sprawcą może okazać się także nieuczciwy sprzedawca, kelner czy barman.
Płatności gotówkowe przyjmowane przez pracowników „pod stołem”, bez zaewidencjonowania na kasie fiskalnej, stanowią proceder szczególnie trudny do wykrycia, a straty z tego tytułu w dłuższej perspektywie idą w tysiące złotych.
Terminale na wsi i w mniejszych miastach
Pomimo tak rozlicznych beneficjów, niektórzy właścicieli placówek handlowych i usługowych wciąż nie są przekonani do instalacji terminalu POS. Sytuacja zmieniła się znacząco od ubiegłego roku, kiedy to Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła ogólnopolski Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego. – Ta inicjatywa jest szczególnie korzystna dla przedsiębiorców korzystających z usług bankowości lokalnej. Obrót bezgotówkowy tradycyjnie był najlepiej rozwinięty w większych miastach, tymczasem w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy pozostała część kraju zaczęła szybko nadrabiać zaległości w tym obszarze – zauważyła Beata Andrzejewska, wiodący menadżer produktu w Departamencie Zarządzania Produktami Banku BPS.
Czynnikiem szczególnie mobilizującym drobnych przedsiębiorców do skorzystania z oferty Fundacji Polska Bezgotówkowa jest możliwość nieodpłatnego przetestowania terminalu przez 12 miesięcy. –
Dzięki temu małe firmy mogą bezstresowo przetestować tę formę zapłaty i przekonać się, jakie benefity wiążą się z akceptacją płatności bezgotówkowych – podkreśla Beata Andrzejewska. Wyposażenie placówki handlowej w terminal pozwala również przedsiębiorcy na poszerzenie swej oferty skierowanej do klientów.
Bankom spółdzielczym też się opłaca
– POS może być wykorzystywany na przykład w celu doładowania telefonów komórkowych, dysponując terminalem możemy również świadczyć usługę cashbacku do kwoty 500 złotych. Dla współczesnego klienta, który często nie posiada przy sobie gotówki, a jedynie dysponuje kartami bankowymi lub telefonem, takie rozwiązanie może okazać się w wielu przypadkach cennym wsparciem – przypomina Robert Gałązka, starszy specjalista ds. zdalnych kanałów sprzedaży w IT Card Centrum Technologii Płatniczych.
Popularyzacja obrotu bezgotówkowego leży również w interesie samych banków lokalnych. – Oferowanie terminalu POS oznacza rozszerzenie naszej oferty dla przedsiębiorcy z sektora MŚP i mikro, w konsekwencji jesteśmy w stanie silniej związać tę grupę klientów z naszym bankiem – wskazuje przedstawicielka BPS.
Dla kogo cenne nagrody?
Oprócz wskazanych powyżej, niebagatelnych korzyści, banki spółdzielcze należące do zrzeszenia BPS mogą liczyć również na atrakcyjne nagrody za szczególną aktywność na polu upowszechniania płatności elektronicznych.
Konkurs, realizowany przez bank zrzeszający wspólnie z firmą Planet Pay, rozpoczął się 1 lipca br. – Na dzień dzisiejszy mamy dwa etapy konkursu, pierwszy trwa w okresie od 1 lipca do 30 września br., a kolejny rozpocznie się 1 października br. i zakończy się w dniu 31 grudnia br. – mówi Beata Andrzejewska.
Ambicją organizatorów przedsięwzięcia jest doprowadzenie do sprzedaży co najmniej tysiąca POS-ów w ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego. Najskuteczniejsi dystrybutorzy mogą rzecz jasna liczyć na atrakcyjne nagrody.
– Dziesięciu bankowców, którzy jako pierwsi przekażą akceptantom największą liczbę terminali, otrzymają vouchery o wartości od 1000 do 5000 złotych, w zależności od uzyskanych rezultatów. Rywalizacja podzielona jest na 5 regionów, dzięki czemu dochodzi do wyrównania szansę dla poszczególnych rynków lokalnych, z których każdy cechuje się odrębną specyfiką. Takie rozwiązanie umożliwia też zdobycie nagród większej liczbie pracowników – podkreśla przedstawiciel IT Card Centrum Technologii Płatniczych.
Na zasłużone wyróżnienie może liczyć również bank, zatrudniający wyjątkowo aktywnych pracowników na polu upowszechniania płatności bezgotówkowych. – W tym przypadku w każdym z 5 regionów, przewidzieliśmy trzy pierwsze miejsca dla banków spółdzielczych z całej Polski w każdym etapie konkursu – zauważył Robert Gałązka.