Biznes na jednej kartce
Firma LPP, producent znanych polskich marek odzieżowych - Reserved, House, Cropp i Mohito, korzysta z rozwiązania Business Intelligence opartego na platformie Microsoft SQL Server i Office 2010, które wraz z dodatkowymi usługami wdrożyła dla nich firma WEBCON. Zintegrowane rozwiązanie odgrywa rolę hurtowni danych oraz narzędzia analitycznego. Zaledwie rok od wdrożenia platformy wszystkie szczeble organizacji mają dostęp do informacji i danych, kluczowych dla podejmowania decyzji biznesowych.
LPP to największy w Polsce producent z branży odzieżowej. Marki LPP – Reserved, House, Cropp i Mohito sprzedawane są w ponad 1000 salonów odzieżowych w 11 krajach. Firma od ponad 15 lat systematycznie rozwija sieć sklepów i wzmacnia pozycje swoich marek, które cieszą się niesłabnącą sympatią i uznaniem coraz większego grona klientów.
W ciągu ostatnich lat firma przeżyła dynamiczny rozwój. Z niewielkiej firmy, działającej za pośrednictwem kilkudziesięciu sklepów w Polsce, LPP S.A. przekształciła się
w duży koncern. Swój sukces LPP zbudowała na samodzielnym projektowaniu kolekcji ubrań w biurach w Gdańsku i Krakowie oraz samodzielnie rozwijanej sieci sprzedaży. Liczba marek i modeli wzrastała na przestrzeni lat wielokrotnie, a wraz z nimi także potrzeby związane z analizą zwiększającej się ilości danych. Ponadto, zagraniczna część biznesu, która pierwotnie rozwijała się w dużej mierze niezależnie, znacznie urosła, a tym samym wymagała ściślejszej integracji z centralą.
W poszukiwaniu najlepszego rozwiązania
Dynamiczny rozwój firmy w ciągu ostatnich lat sprawił, że dotychczasowe rozwiązanie klasy Business Intelligence przestało spełniać oczekiwania funkcjonalne.
„Powoli zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że w związku z poważnymi zmianami w biznesie wyrastamy z dotychczasowego rozwiązania. Gdy zaczęliśmy spisywać i analizować nasze wymagania i to, ile zmian musielibyśmy wprowadzić w istniejącym rozwiązaniu, stało się jasne, że dalszy rozwój istniejącej platformy nie ma większego sensu. To z kolei skłoniło nas do solidnego przeglądu rynku” – mówi Arkadiusz Ruciński, Dyrektor IT w LPP S.A.
Początkowo LPP S.A. poszukiwała rozwiązań opartych na technologii Oracle, na której oparty jest użytkowany wcześniej system Retek. Jednak, idąc za sugestią firmy WEBCON, partnera Microsoft, firma postanowiła wdrożyć rozwiązanie oparte na SQL Server.
„Uświadomiliśmy sobie, że interaktywną obróbką danych w rzeczywistości zajmują się jedynie pracownicy Działu Planowania. Pozostali, mając konkretne zadania do wykonania w swoich obszarach funkcyjnych, potrzebowali głównie gotowych raportów, o strukturze i zawartości odpowiednio dla nich przygotowanych. Po wnikliwszym zbadaniu sprawy wyszło też na jaw, że analitycy wcale nie chcą uczyć się i walczyć z kolejnym narzędziem do analiz, i że oczekują jedynie możliwości załadowania danych do Excela. To zmieniło naszą perspektywę.”- opowiada Jacek Kujawa, wiceprezes LPP S.A..
„Do tej pory SQL Server funkcjonował u nas jako platforma dla rozwiązania wspierającego obieg dokumentów. Rozwiązanie to sprawdziło się pod każdym względem i jest cenione przez użytkowników. Dlatego postanowiliśmy spróbować także w obszarze BI. Okazało się, że platforma Microsoft zdała ten egzamin bardzo dobrze. SQL Server poradził sobie z pobraniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych wielokrotnie szybciej, niż poprzednie rozwiązanie oparte na technologii Oracle. Hurtownia testowa zawierała ok. 1 miliard rekordów. Dodatkowo, rozwiązanie zaproponowane przez WEBCON i Microsoft było znacząco tańsze od rozwiązań opartych na technologiach Oracle” – opisuje Arkadiusz Ruciński.
Ekonomicznie i z wykorzystaniem dostępnych zasobów
Microsoft SQL Server to kompleksowe rozwiązanie łączące funkcje serwera bazodanowego i platformy informacyjnej. Oferuje kompletny zestaw technologii i narzędzi klasy korporacyjnej, które pomagają w wydobyciu największej wartości z informacji, przy najniższym całkowitym koszcie eksploatacji.
„Microsoft SQL Server zapewnia wysoki poziom wydajności, dostępności i bezpieczeństwa, dostarczając produktywnych narzędzi do zarządzania, programowania i wnikliwych analiz za pomocą samoobsługowej inteligentnej analityki biznesowej (BI)” – mówi Sławomir Strzykowski z polskiego oddziału Microsoft, odpowiedzialny za rozwój Microsoft SQL Server.
Korzyści dla każdego
Choć to dopiero półmetek wdrożenia, firma już odczuwa wynikające z niego korzyści.
„Każdy kierownik sklepu otrzymuje raport, który mieści się na 1 stronie A4. Zawartość tego raportu to co najmniej 7 tabel, wiele wskaźników i kilka wykresów, a czasem zdjęć. Dzięki raportowi kierownik wie wszystko, czego potrzebuje; które towary rotują najlepiej, a które najgorzej, jak wyniki jego sklepu wyglądają na tle innych sklepów itd.” – tłumaczy Arkadiusz Ruciński.
Analogiczne raporty otrzymują kierownicy regionalni, odpowiedzialni za marki, zarząd i specjaliści. Łącznie z raportów generowanych przez usługi Reporting Services serwera SQL Server i dystrybuowanych za pośrednictwem firmowego intranetu korzysta w LPP S.A. około 250 osób. Z kolei Dział Planistyczny, zgodnie z życzeniem, nie korzysta z raportów gotowych, lecz łączy się z bazami analitycznymi za pomocą Excela. Aby było to możliwe, wydajne i wygodne, WEBCON przygotował hurtownię danych w sposób zoptymalizowany pod kątem raportowania w Excelu.
Plany na przyszłość
Na tym jednak ambicje firmy się nie kończą. W najbliższym czasie LPP S.A. zamierza rozszerzyć zbudowane rozwiązanie BI o nowe obszary.
„Sprzedaż i dystrybucja sklepowa to tematy już zamknięte. Obecnie, wspólnie z WEBCON, pracujemy nad obszarem logistyki zamówień i dostaw, a w dalszej kolejności zajmiemy się analizą ruchu towarów w naszym centrum logistycznym. Pewnego rodzaju zwieńczeniem, choć zapewne tylko symbolicznym, będzie objęcie rozwiązaniem BI łańcucha dostaw, który w naszym przypadku opiera się na założeniach strategii Just-In-Time” – przewiduje Arkadiusz Ruciński.
Microsoft