BIG InfoMonitor: Jak się uchronić przed wyjazdem z zagrożonym upadłością biurem podróży?
Ostatnia fala turystów wyjeżdża na wakacje we wrześniu, bo jest taniej, mniej tłoczno i chłodniej. Aby uniknąć rozczarowania powinni rozsądnie wybrać miejsce, bo wciąż w wielu krajach jest niespokojnie. Przede wszystkim gruntownie sprawdzić biuro podróży, aby uniknąć losu klientów Alfa Star. Tym bardziej, że geopolityczne problemy mogły się odbić na sytuacji finansowej touroperatorów. Z założonymi rękami nie powinni też siedzieć turyści, którzy już wrócili z wakacji i są rozczarowani wyjazdem. Mają 30 dni na złożenie reklamacji.
Od początku czerwca do końca września na letni wypoczynek planuje wyjechać w tym roku 15,5 mln dorosłych Polaków – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie KPMG. Zdecydowana większość spędzi urlop w kraju, a 5 mln wyjedzie za granicę. Przypadający na gospodarstwo domowe średni koszt letniego wypoczynku w Polsce wynosi 1,9 tys. zł, zagranicą już prawie 2,5-krotnie więcej – 4,6 tys. zł.
Spore koszty zagranicznych wojaży jak i niespokojna sytuacja polityczna w wielu lubianych przez turystów krajach sprawia, że do wyjazdu należy się rzetelnie przygotować. Sprawdzić czy bezpieczne jest wybrane miejsce jak i biuro, z którego usług zamierzamy skorzystać. Do tej pory w sezonie letnim 2015 upadłość ogłosiły dwa biura: Intertour i Alfa Star. Ostrożność w ocenie wiarygodności finansowej wszystkich graczy rynku turystycznego jest jak najbardziej wskazana. Niespodziewane dla touroperatorów zmiany w kierunkach wyjazdów turystów w trakcie wcześniej zaplanowanego już sezonu, mogły negatywnie wpłynąć na ich sytuację finansową.
Jak radzi sobie touroperator można się dowiedzieć w Raporcie o Przedsiębiorcy z BIG InfoMonitor. Pobranie raportu nie wymaga zgody sprawdzanej firmy ani umowy z BIG InfoMonitor, wystarczy znać jej NIP. – Sprawdzenie w Rejestrze Dłużników potencjalnego organizatora wycieczki to koszt 30 złotych, a daje pewność, że dane biuro nie jest zagrożone upadłością i nie zalega z płatnościami wobec innych – mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.
Raport o Przedsiębiorcy można pobrać poprzez stronę www.BIG.pl, osobiście w Punkcie Obsługi Klienta BIG InfoMonitor w Warszawie przy ul. Postępu 17A lub listownie.
Co warto jeszcze zrobić przed wyjazdem:
- sprawdzić czy miejsce, do którego chcesz wyjechać jest bezpieczne według Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Informacje te MSZ zamieszcza na swojej stronie internetowej: http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/ostrzezenia/ostrzezenia_dla_podrozujacych,
- przed wyborem oferty biura podróży upewnić się czy działa ono legalnie co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urzędy Marszałkowskie,
- skontrolować w CEOTiPT jaki jest zakres ubezpieczeń wybranego biura podróży, czy pozwala mu organizować wyłącznie imprezy krajowe, czy też ma wykupioną najszerszą polisę umożliwiającą organizację imprez turystycznych na terytorium państw pozaeuropejskich, każdym środkiem transportu,
- upewnić się czy wszystkie zawarte w umowie warunki są zgodne ze słownymi ustaleniami,
- zwrócić uwagę na program, termin powiadomienia o odwołaniu i możliwości przeniesienia realizacji usługi na inną firmę,
- warto zapamiętać, że cena oferty może się zmienić do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej wyłącznie z trzech powodów: zmiany kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz opłat urzędowych, lotniskowych lub przeładunkowych w portach morskich,
- dopytać o biuro i hotel znajomych, przeczytać też opinie na portalach tematycznych, na których turyści oceniają organizację wyjazdu oraz szczegółowo opisują obiekty, wyżywienie czy obsługę.
Rozczarowany wyjazdem? Złóż reklamację
Z założonymi rękami nie powinny siedzieć nie tylko planujący wyjazd, ale również ci, którzy wrócili z urlopu, na którym niestety nie było tak jak w momencie zakupu obiecywało biuro podróży. Na złożenie reklamacji klient ma 30 dni od dnia zakończenia reklamowanego wyjazdu. Tyle samo czasu na rozpatrzenie reklamacji ma biuro podróży.
Reklamować możemy wszystko to, co było ustalane jako stała część organizowanej przez firmę turystyczną imprezy. W wycenie zastrzeżeń pomaga tzw. tabela frankfurcka. Tabela określa wysokość ewentualnego roszczenia za konkretne uchybienia organizatora. Nie stanowi jednak obowiązującego prawa. Według tabeli frankfurckiej za inne niż obiecane położenie hotelu od plaży turysta może domagać się od 5 do 15 proc. ceny wyjazdu. Brak obiecanego widoku na morze, czy balkonu tabela szacuje na 5-10 proc. zapłaconej ceny. Z kolei brak klimatyzacji lub jej uszkodzenie wyceniane jest na 10-20 proc. O największe zwroty można się ubiegać w przypadku braku wyżywienia (50 proc.), hałasu w nocy czy robactwa w pokoju (40/50 proc.).
W momencie, gdy biuro podróży nie zapewniło określonych w umowie rozrywek, zobowiązane jest do zaproponowania innych. Gdy te są tańsze od wcześniej ustalonych turysta również ma prawo zażądać zwrotu różnicy w cenie.
Reklamację najlepiej złożyć osobiście w biurze podróży. Można ją także przekazać do rąk rezydenta wycieczki, ale pod warunkiem, że potwierdzi jej przyjęcie. Dobrze jest do reklamacji dołączyć materiał dowodowy, który będzie stanowił potwierdzenie niedotrzymanych w umowie świadczeń. Mogą to być zdjęcia, filmy czy rachunki.
Co zrobić, gdy biuro podróży nie uzna reklamacji
Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, należy poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, który wystąpi w naszym imieniu do organizatora wycieczki. Może nam również pomóc wnieść sprawę do sądu cywilnego. Informacji w tym zakresie udziela również Federacja Konsumentów w swoich oddziałach lub adresem e-mail: porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatne porady udzielane są także przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl
*Ustawa o BIG: Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)
Halina Kochalska
Rzecznik Prasowy
Biuro PR i Komunikacji
BIG InfoMonitor