Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w dół. Skąd ten spadek?

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w dół. Skąd ten spadek?
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,9 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,2 pkt w lipcu br. (i wzrósł o 1,2 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny i Narodowy Bank Polski.

Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju #BWUK #GUS @GUS_STAT

„Wśród składowych wskaźnika, wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,9 i 2,6 pkt proc.). Poprawę ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy wzrost (o 1,6 pkt proc.) wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego”- czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca (i wzrósł o 1,1 pkt proc. r/r) i ukształtował się na poziomie 2,4, podano także.

Co wpłynęło na pogorszenie się wskaźnika?

„Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 i 2,6 pkt proc.). Nieznaczną poprawę odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia” – czytamy dalej w komunikacie.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1262 wywiady w okresie 2-11 lipca (w tym 85 metodą CATI).

Źródło: ISBnews