Bezpieczny portfel na wakacjach
W czasie wakacyjnych wyjazdów nie zapominajmy o bezpieczeństwie swojego portfela. Właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki, ale także równie ważnych dla nas dokumentów. Pamiętajmy, że gdy utracimy dowód tożsamości, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą czy np. dowód rejestracyjny możemy stać się ofiarami przestępstwa. Poniżej przedstawiamy Państwu proste porady, które zwiększą bezpieczeństwo naszych oszczędności a także pozwolą ochronić nasze dane osobowe przed ich wyłudzeniem.
W czasie wakacji nie zapominajmy o bezpieczeństwie swojego portfela, właśnie w tym okresie jesteśmy szczególnie narażeni na utratę lub kradzież nie tylko gotówki, ale także równie ważnych dla nas dokumentów #DokumentyZastrzeżone #ZBP #cyberbezpieczeństwo
Karty na wakacje
Znacząca większość osób wyjeżdżających na wakacje zabiera ze sobą kartę płatniczą, jako wygodny i bezpieczny instrument dokonywania płatności, jak również narzędzie umożliwiające dostęp do gotówki.
- Używajmy karty w miejscach, w których korzystalibyśmy z gotówki, starajmy się unikać korzystania z karty w miejscach, w których obawialibyśmy się zapłacić gotówką.
- Pamiętajmy, że karta powinna zawsze znajdować się w polu naszego widzenia.
- Nie zapisujmy numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą ani na samej karcie.
- Zawsze zasłaniajmy ręka klawiaturę, na której wprowadzamy numer PIN.
- W przypadku utraty karty (kradzieży, zgubienia) konieczny jest niezwłoczny kontakt z wydawcą w celu dokonania zastrzeżenia karty. Kontakt ten ułatwi nam jednolity numer do zastrzegania kart 828 828 828 poprzez który połączymy się z naszym bankiem celem zastrzeżenia karty.
Bezpieczny komputer
Przede wszystkim komputer lub smartfon musi mieć zainstalowany program antywirusowy i musi on być na bieżąco aktualizowany. Należy też instalować legalne oprogramowanie.
- Unikajmy logowania się do bankowości internetowej i dokonywania płatności z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych.
- Jeśli przy logowaniu pojawią się nietypowe komunikaty, prośby o podanie danych osobowych lub dodatkowe pola z pytaniem o hasła do autoryzacji, należy natychmiast zgłosić problem do swojego Banku.
- Nigdy nie należy także używać wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku. Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron
- Nigdy nie udostępniajmy osobom trzecim identyfikatora ani hasła dostępu
Co należy zrobić w przypadku utraty dokumentu?
- Powiadomić oddział banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem (albo gdy nie mamy konta bankowego, iść do banku, który przyjmuje zastrzeżenia nie tylko od swoich klientów – aktualna lista www.DokumentyZastrzezone.pl)
- Powiadomić najbliższą jednostkę policji – jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.
Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP