Bankowość spółdzielcza w Niemczech: Private banking bogaci są wszędzie
Niemieckie banki spółdzielcze oferują produkty private banking dla zamożnych klientów, najbardziej zaangażowane w tym są duże instytucje, o sumie bilansowej powyżej miliarda euro.
Prof. UG dr hab. Eugeniusz Gostomski
Z badania wynika, że jedna trzecia dużych banków spółdzielczych samodzielnie sprzedawała klientom produkty i usługi zaliczane do private banking, a jedna czwarta czyniła to we współpracy z DZ Privatbank, instytucją działającą w ramach sektora spółdzielczego. Natomiast wśród banków średniej wielkości, tzn. wykazujących aktywa 500 mln – 1 mld euro, tylko 10 proc. miało w ofercie własny private banking. Żaden bank o sumie bilansowej poniżej 500 mln euro nie deklarował samodzielnej obsługi klientów zamożnych.
Przychodzi VIP do spółdzielni
Private banking w sektorze spółdzielczym ma swoją specyfikę, granica dochodów bądź posiadanego majątku klientów jest niższa niż w bankach komercyjnych. Szacuje się, że 1,2 mln gospodarstw domowych dysponuje walorami finansowymi, gotówką i środkami na lokatach o łącznej wartości ponad 250 tys. euro. Niemcy preferują bezpieczne instrumenty finansowe: papiery dłużne, lokaty bankowe i złoto, które stanowią 53 proc. portfela zamożnych klientów. Osoby te relatywnie mniej majątku gromadzą w akcjach, certyfikatach inwestycyjnych i instrumentach pochodnych.
Niemiecki rynek private banking jest największym rynkiem typu onshore w Europie. Dochody są szacowane na poziomie 9-10 mld euro, banki spółdzielcze wraz z lokalnymi kasami oszczędności uzyskały w tym rynku już 35-proc. udział. Kluczową rolę w obszarze private banking odgrywa DZ Privatbank S.A. z siedzibą w Strassen (Luksemburg). Jest to spółka akcyjna – własność dwóch niemieckich ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI