Bankowość i Finanse | Zarządzanie | Czy bank może być turkusowy?

Bankowość i Finanse | Zarządzanie | Czy bank może być turkusowy?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od czerwieni do turkusu. Jak popularny model opisujący sposoby zarządzania w organizacjach za pomocą kolorów sprawdza się w bankowości?

Świat biznesu stale poszukuje narzędzi, które pozwoliłyby usprawniać działanie, zwiększać efektywność i zdobyć przewagę nad konkurencją. W dziedzinie zarządzania co rusz pojawiają się nowe mody na przełomowe modele i narzędzia – mniej lub bardziej podbudowane naukowymi teoriami – które mają poprawić funkcjonowanie zespołów i poprawić wyniki. Największą popularność zdobywają koncepcje chwytliwe, łatwe do zapamiętania – najlepiej takie, które da się wyjaśnić na jednym slajdzie prezentacji. Jednym z nich jest na pewno model organizacji opisany przez belgijskiego przedsiębiorcę i coacha Frederika Laloux w książce „Pracować inaczej”.

Pięć typów

Laloux ze względu na sposób i metody sprawowania władzy podzielił organizacje na pięć typów, którym przypisał stosowne kolory – czerwony, bursztynowy, pomarańczowy, zielony i turkusowy.

Co oznaczają poszczególne barwy? Czerwone to organizacje skrajnie autorytarne, w których podwładni są w pełni zależni od przełożonego. Współcześnie czerwony kolor jest ograniczony praktycznie do organizacji przestępczych, mafijnych czy terrorystycznych. Bursztynowy przypisano organizacjom bardzo mocno hierarchicznym i cechującym się jasno określonymi i sztywnymi regułami i procedurami. Klasycznym przykładem bursztynowych organizacji są armia i kościół. Organizacja w kolorze pomarańczowym cechuje się dynamicznie rozwijającą się hierarchią i zorientowaniem na cel. Podwładni mają tu większą swobodę podejmowania decyzji i spoczywa na nich odpowiedzialność, a nadrzędną wartością jest skuteczność. Ten kolor najczęściej spotyka się w biznesie, a modelowym przykładem pomarańczowej organizacji jest korporacja. Kolor zielony odnosi się do organizacji w znacznym stopniu zdemokratyzowanych, o wysokim poziomie równości i uwzględnianiu zdania pracowników. Organizacje tego typu to np. spółdzielnie czy wspólnoty. No i na koniec jest jeszcze turkus.

Kolor turkusowy został przypisany do postulowanego przez Laloux kolejnego etapu rozwoju organizacji, który postrzegał jako skrajną jej decentralizację. W organizacji turkusowej całkowicie zanika hierarchia oraz podział na pracodawcę i pracowników. Każdy z członków ponosi odpowiedzialność za organizację, cieszy się swobodą działania, a zarazem wnosi swoje umiejętności i kompetencje, ale także cele, wartości i emocje. W przeciwieństwie do pomarańczowych korporacji, w organizacjach turkusowych nie należy koncentrować się na osiąganiu liczbowych celów i ściganiu się z konkurencją. Zamiast tego należy brać pod uwagę potrzeby zespołu i otoczenia. Według Laloux skutkiem wdrożenia turkusowej formy zarządzania ma być większe zaangażowanie, satysfakcja w pracy i kreatywność, a w rezultacie wyższa skuteczność. Brzmi pięknie, ale ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK