Bankowość i Finanse | Technologie – debata o systemach centralnych | Core czy coreless? Jak podejść do modernizacji systemu centralnego

Bankowość i Finanse | Technologie – debata o systemach centralnych | Core czy coreless? Jak podejść do modernizacji systemu centralnego
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dynamiczny rozwój kanałów sprzedaży i obsługi produktów finansowych, jak również coraz bardziej restrykcyjne wymogi w sferze cyberbezpieczeństwa, skutkują rosnącym skomplikowaniem architektury IT instytucji finansowych. To szczególne wyzwanie dla bankowych systemów centralnych, z założenia tworzonych z myślą o wieloletnim stabilnym funkcjonowaniu. Obecne tempo kreowania innowacji technicznych coraz częściej prowadzi do dezaktualizacji dotychczas używanych rozwiązań, z czym wiąże się narastający problem tzw. długu technologicznego.

W jakich sytuacjach warto pomyśleć o całkowitej wymianie dotychczas używanego systemu core’owego, a jakiej natury argumenty mogłyby przemawiać za tym, by ograniczyć się do modyfikacji dotychczas używanej infrastruktury? Jakie cele należy brać pod uwagę decydując się na transformację centralnego systemu w instytucji finansowej, i na ile możliwe jest holistyczne oszacowanie kosztów takiej operacji, łącznie z utraconymi korzyściami w przypadku pozostawienia dotychczasowych zasobów? Gdzie w największym stopniu dają o sobie znać różnice pomiędzy poszczególnymi generacjami systemów core’owych, i czym powinien charakteryzować się proces wdrażania systemu kolejnej generacji?

Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań i wątpliwości z obszaru bankowych systemów centralnych poszukiwano podczas debaty eksperckiej „Miesięcznika Finansowego BANK”, moderowanej przez Pawła Minkinę, redaktora naczelnego czasopisma i wiceprezesa zarządu Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Partnerem wydarzenia, które odbyło się 20 czerwca br. równolegle z konferencją BankTech 2024, była firma Asseco Poland, którą w dyskusji reprezentował Robert Płociński, doradca wiceprezesa zarządu.

Zarządzanie przestarzałością

Jeszcze kilka lat temu w polskiej bankowości temat długu technologicznego praktycznie nie był poruszany. Dziś o tym zjawisku mówi się w coraz większym stopniu, jednak – jak zauważył Piotr Pietrzak, Tribe Leader, Core Banking Platforms w Santander Banku Polska – problem nie pojawił się znikąd, tylko stopniowo narastał, osiągając skalę, przy której staje się kłopotliwy również z punktu widzenia systemów core’owych. Sytuacja nie jest też jednolita w całym sektorze: w przypadku instytucji utworzonej jeszcze w latach 90. minionego stulecia dług technologiczny będzie z pewnością większy aniżeli w banku, który ma za sobą znacznie krótszy staż. – W kontekście mojego banku mogę powiedzieć, że mamy do czynienia ze standardowym procesem zarządzania przestarzałością – stwierdził Piotr Pietrzak, zwracając uwagę, iż stymulantem dla tego procesu są rosnące zagrożenia w sferze cyberbezpieczeństwa.


Paweł Gula


Piotr Mazur


Paweł Minkina

Grzegorz Pędzisz, CIO Volkswagen Financial Services, przypomniał, iż relatywnie rzadkie modyfikacje systemów centralnych wynikają niejako z samej architektury bankowych zasobów IT. – Fronty się zmieniają, odnawiają, odświeżają, tymczasem ów ­backend pozostaje przez długie lata nieruszony – dodał przedstawiciel ­Volkswagen FS. Jego zdaniem, wymiana systemu centralnego nie jest zadaniem łatwym ani oczywistym, choćby z uwagi na fakt, iż owo czyszczenie zasobów legacy nie aje ­bezpośredniego ­przełożenia na zyski czy generowanie nowych produktów, dlatego w wielu przypadkach proces ten jest odsuwany na później.

Temat wymiany czy modernizacji systemów core’owych nie jest też tak nośny, jak ma to miejsce w przypadku migracji do chmury czy obecnie sztucznej inteligencji. To tzw. zjawisko Shiny Object Syndrome (SOS), czyli przeświadczenie o potrzebie ciągłej pogoni za nowinkami, tymczasem wszelkie zmiany w obszarze backendu nie są tak „spektakularne”, ale cały czas krytyczne z perspektywy klarowności architektury banków czy elastyczności w zakresie dostarczania zmian dla klientów – podkreślił Bartosz Skrzypczak, Core Banking Transformation Program Manager w Raiffeisen Banku International. Z tego powodu dług techniczny w zakresie np. kanałów dostępu dla klienta i systemów głównych jest znacznie różny w Polsce.


Piotr Pietrzak


Robert Płociński

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK