Bankowość i Finanse | Technologie – BIK S.A. | Współdzielenie informacji – recepta na bezpieczną przyszłość cyfrowej bankowości

Bankowość i Finanse | Technologie – BIK S.A. | Współdzielenie informacji – recepta na bezpieczną przyszłość cyfrowej bankowości
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W pierwszych dniach października, miesiąca cyberbezpieczeństwa, BIK zorganizował Konferencję Antyfraudową, która zgromadziła grono ponad 70 ekspertów ds. przeciwdziałania wyłudzeniom z banków komercyjnych i spółdzielczych, firm leasingowych oraz instytucji pożyczkowych i faktoringowych. Stała się ona forum wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z rozwiązaniami antyfraudowymi oferowanymi przez Grupę BIK oraz miejscem dyskusji kluczowych uczestników rynku o skutecznych metodach kształtowania bezpieczeństwa klientów i instytucji finansowych w Polsce.

Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
ekspert Biura Informacji Kredytowej S.A.

Konferencję otworzyło wystąpienie reprezentanta UKNF, przedstawił on trendy i wyzwania sektora finansowego w obszarze przeciwdziałania wyłudzeniom. Przedstawiciel regulatora jednoznacznie wskazał na znaczenie ciągłego doskonalenia narzędzi antyfraudowych i ich adaptacji do nowych zagrożeń. Przykładem są ostrzeżenia, niemal codziennie publikowane przez CSIRT UKNF w serwisie X dowodzące, że obok prostych schematów phishingowych coraz częściej zdarzają się zaawansowane kampanie socjotechniczne, sprawnie wykorzystujące sztuczną inteligencję. Niezbędna jest więc prewencja, ale równie ważne są ciągłe działania edukacyjne. Człowiek bowiem, w obliczu zaawansowanych metod cyberoszustów, pozostaje ciągle najsłabszym ogniwem.

Przekaz ten wzmocniły wystąpienia przedstawicieli czołowych instytucji finansowych, w części plenarnej konferencji. Mówili oni o swych doświadczeniach z wykorzystywania zaawansowanych narzędzi antyfraudowych oferowanych przez BIK.

Przedstawiciele PKO Banku Polskiego oraz ING Banku Śląskiego podzielili się m.in. wnioskami z wdrażania oraz skalą możliwości, jakie stwarza sektorowe wykorzystanie Platformy Weryfikacji Behawioralnej BIK.

Dzięki tej technologii bank – uczestnik Platformy, może skutecznie identyfikować oszustów poprzez rozpoznanie anomalii w stosunku do profilu zachowania faktycznego klienta w trakcie korzystania z bankowości internetowej i mobilnej. Tu istotne znaczenie ma kontekst sektorowy: banki uczestniczące w rozwiązaniu mogą wymieniać informacje, blokując niepożądane zdarzenia lub weryfikując zachowanie klienta korzystającego z usług bankowych. Dzięki współdzieleniu wypracowanych modeli przez uczestników Platformy, klient w banku A jest także chroniony w banku B. Modele zachowań budują się szybciej, co podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników bankowości internetowej i mobilnej.

Podczas konferencji omówiono również inne rozwiązanie BIK służące ochronie transakcji w kanałach online. Praktyczne działanie technologii device fingerprint, wykrywającej anomalie związane z urządzeniem klienta, w ramach Platformy Cyber Fraud Detection (CFD) omówiła reprezentantka użytkownika usługi – Łąckiego Banku Spółdzielczego.

System ten pozwala sprawdzić, czy urządzenie, z którego korzystamy, nie jest powiązane z oszustwem, np. związane z wnioskiem kredytowym złożonym na skradzione dane osobowe czy z kradzieżą środków z rachunku bankowego. CFD pomaga w szybkim wykrywaniu i zapobieganiu oszustwom finansowym, chroniąc klientów przed coraz bardziej wyrafinowanymi atakami cyberprzestępców.

Omawiano również doświadczenia z wykorzystania sektorowej Platformy Antyfraudowej BIK (PAF), która dzięki zaawansowanym algorytmom i ponad 150  regułom antyfraudowym umożliwia wykrywanie oszustw już na etapie składania wniosków o finansowanie. Ich weryfikacja odbywa się w czasie rzeczywistym, co znacząco zwiększa efektywność procesów ochrony przed nadużyciami. Doświadczeniami z wykrywania i przeciwdziałania nadużyciom finansowym z wykorzystaniem PAF podzielił się reprezentant PKO ­Leasing. Warto zaznaczyć, że od momentu wdrożenia do dnia, w którym odbyła się konferencja, Platforma Antyfraudowa BIK zablokowała straty sektora finansowego na ponad 980 mln zł.

Po sesjach plenarnych odbyły się warsztaty, które podzielono na trzy obszary odpowiadające poszczególnym rozwiązaniom. Umożliwiły one pogłębienie umiejętności praktycznego zastosowania omawianych narzędzi, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa finansowego w sektorze.

Konferencja Antyfraudowa BIK była nie tylko okazją do zaprezentowania rozwiązań technologicznych Biura, ale przede wszystkim inspirującym wydarzeniem. Zwrócono uwagę na zalety i najnowsze aktualizacje dostępnych narzędzi, podkreślono także korzyści, jakie daje współpraca w ramach sektora.

Główny wniosek płynący z konferencji nie pozostawia wątpliwości: gwarantem bezpiecznej przyszłości finansów cyfrowych jest współdzielenie informacji. Współpraca i wymiana wiedzy między instytucjami finansowymi są kluczowe dla skutecznego przeciwdziałania nadużyciom i zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa klientom w dynamicznie rozwijającym się świecie cyfrowym.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK