Bankowość i Finanse | Płatności Odroczone | Jeden z hitów sprzedaży
Odroczone płatności to w praktyce niezabezpieczony kredyt konsumencki i zyskująca coraz większą popularność opcja zapłaty za produkty i usługi obsługiwana często przez fintechy. Kredyt inicjowany jest bezpośrednio w punkcie sprzedaży (POS) i w trakcie zakupu. W raporcie GlobalData, opublikowanym pod koniec listopada ub.r., oceniono, że wielkość rynku BNPL w 2021 r. wyniosła 141,8 mld USD i prognozowano, że w latach 2021-2026 będzie się on zwiększał średnio co roku o 33,3%.
Na świecie
Ta metoda płatności stała się niezwykle popularna wśród generacji Z i millenialsów. Przewiduje się, że do 2026 r. Ameryka Północna prześcignie Europę i będzie odpowiadać za ponad 30% globalnej wartości transakcji BNPL, z prognozowaną stopą wzrostu przekraczającą 25% w latach 2021-2026. Nie można jednak zapominać, że jak dotąd branża płatności odroczonych jest bardzo rozdrobniona, a główni gracze na tym rynku to m.in.: Klarna, PayPal, Zip, Paytm, Afterpay, Affirm i Laybuy. Oczekuje się jednak, że wejście takich gigantów BFSI (Banking, financial services and insurance) jak: American Express, Visa, Mastercard itp. w ciągu najbliższych kilku lat przyczyni się do konsolidacji branży. Z biegiem lat mniejsi gracze zostaną przejęci przez gigantów e-commerce, którzy zintegrują elastyczność usług BNPL w swoim modelu biznesowym.
Ritesh Gupta z Ai Events w artykule opublikowanym pod koniec grudnia ub.r. stwierdził, że również firmy turystyczne badają opcje finansowania w formie BNPL. Podejmują także nowe inicjatywy – np. Worldline ogłosiła płatność ratalną (z Fly Now, Pay Later). Jest dostępna dla mieszkańców Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA. Wśród jej funkcji firma wyróżniła: jedną platformę; raport przepływów finansowych i uzgodnień oraz dedykowany zespół ds. obsługi klienta w przypadku zapytań podróżnych i porzuconych rezerwacji; opcje planu ratalnego na okres do 12 miesięcy i otrzymanie pełnej kwoty w jednej płatności z góry. Gupta stwierdził, że warto śledzić, jak BNPL będzie ewoluować i przyczyniać się do rozwoju sektora turystycznego w 2023 r.
W Polsce
Jak wynika z opublikowanego w grudniu ub.r. badania Mastercard „New Payment Index 2022”, konsumenci chcą elastyczności i wygody usługi Kup Teraz, Zapłać Później, ale szukają bezpieczeństwa u zaufanych jej dostawców. Polacy znają BNPL – tak twierdzi 89% badanych. Jednak tylko 47% konsumentów przyznaje, że czuje się komfortowo, korzystając zeń, ważne przy tym jest dla nich to, jaka instytucja udostępnia tę formę finansowania. 62% przyznaje, że byliby bardziej zainteresowani korzystaniem z opcji płatności odroczonych oferowanej przez ich bank, a 60% czułaby się bezpieczniej, korzystając z rozwiązania Kup Teraz, Zapłać Później wspieranego przez dużą sieć płatniczą, niż przez innych dostawców.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI