Bankowość i Finanse | Obsługa Gotówki | Kongres Obsługi Gotówki stał się forum wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami rynku gotówkowego w Polsce

Bankowość i Finanse | Obsługa Gotówki | Kongres Obsługi Gotówki stał się forum wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami rynku gotówkowego w Polsce
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Andrzejem Kawińskim, Regional Sales Director Currency Management Solutions w firmie Giesecke + Devrient Currency Technology GmbH, rozmawiał Konrad Machowski.

10 lat temu po raz pierwszy odbył się Kongres Obsługi Gotówki. Wówczas rozmowa o tej formie płatności wielu osobom jawiła się jako dyskusja o czymś anachronicznym, co prędzej czy później zejdzie ze sceny, by ustąpić miejsca płatnościom elektronicznym. Wydarzenia kolejnych lat, w szczególności COVID-19 i wojna w Ukrainie, wykazały, iż gotówka ma charakter ponadczasowy. Jeśli moglibyśmy pokusić się o podsumowanie tej dekady, to jak zmieniał się w tym czasie rynek obsługi gotówki?

– Kiedy przed dekadą przygotowywaliśmy się do pierwszej edycji Kongresu Obsługi Gotówki, pojawiały się rozliczne wątpliwości, czy rynek gotówki i cash processing są na tyle nośnymi zagadnieniami, by dedykować im odrębne wydarzenie. Życie zweryfikowało nasze obawy; na konferencję przyszło ponad 160 zgłoszeń, podczas gdy sala w Klubie Bankowca pomieścić mogła jedynie 100 osób. KOG stał się swego rodzaju platformą, skupiającą wszystkie podmioty uczestniczące w rynku gotówkowym w Polsce, poczynając od Narodowego Banku Polskiego, który jest najważniejszym ogniwem tego łańcucha, poprzez producentów znaków pieniężnych, czyli PWPW i Mennicę, aż po podmioty komercyjne. Mam tu na myśli zarówno banki, jak również firmy CIT, operatorów bankomatów, sieci handlowe oraz dostawców technologii. Podmioty te odgrywają istotną rolę na rynku gotówki.

Kongres wytworzył niepowtarzalną szansę zaprezentowania różnych wyzwań towarzyszących obsłudze wartości pieniężnych, co przyczyniło się do istotnych zmian w tej dziedzinie. Dziś o wiele częściej mówimy o uproszczeniu samych procesów, w tym standaryzacji i unifikacji wielu ich elementów, i to się faktycznie dokonuje. Oczywiście, nie jesteśmy jeszcze na tym etapie, kiedy moglibyśmy mówić, że zrealizowaliśmy wszelkie zakładane cele, niemniej sam fakt budowy świadomości głównych wyzwań, jakie stają przed branżą cash processingu, pozwolił nam wykonać wymierne postępy. Sytuacja na rynku gotówkowym oczywiście zmienia się, z jednej strony statystyki Narodowego Banku Polskiego pokazują stały, nieprzerwany wzrost gotówki w obiegu, jednak obserwacjom tym towarzyszy sukcesywny spadek transakcji gotówkowych, ten zaś ma przełożenie na sytuację poszczególnych uczestników rynku. Stymuluje on chociażby implementację procesów umożliwiających zwiększenie efektywności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

Przykładem pozytywnej zmiany było odejście od obowiązku orientacji banknotów przed ich pakowaniem. Dzięki zmianie regulacji przez NBP stało się to możliwe, co wydatnie uprościło procesowanie i czasochłonność przeliczania banknotów w sortowniach. Równocześnie zwiększyliś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK