Bankowość i finanse | Motoryzacja – OTOMOTO | Polacy za kierownicą: jakie auta kupujemy i jak za nie płacimy?

Bankowość i finanse | Motoryzacja – OTOMOTO | Polacy za kierownicą: jakie auta kupujemy i jak za nie płacimy?
Fot. roxime/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Większość Polaków kupuje samochody używane, a jeśli ich cena nie przekracza 50 tys. zł, płacą za nie gotówką. Połowa wniosków o finansowanie dotyczy także aut niemłodych, bo ponad dziesięcioletnich. Wciąż najbardziej lubimy SUV-y, a nabywcami pojazdów elektrycznych są głównie firmy. Jakie jeszcze trendy kształtują polski rynek motoryzacyjny?

Dzięki wielu formom finansowania każdy, kto nosi się z zamiarem zakupu samochodu, jest w stanie go nabyć, choć sam sposób finalizowania transakcji różni się w zależności od wartości auta. Za pojazdy w cenie do 50 tys. zł płaci się zazwyczaj gotówką. Powyżej tej kwoty pojawia się już kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy.

Coraz większa dostępność różnorodnych sposobów pozyskiwania środków na zakup samochodów sprzyja rozwojowi rynku motoryzacyjnego i co ważne ma szansę zmniejszyć średni wiek pojazdów w Polsce, który wynosi obecnie ok. 15 lat. Jak zaznacza Agnieszka Czajka, General Manager w OTOMOTO/OLX Group – Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu.

Raport wspomina też o segmencie samochodów elektrycznych, które stanowią w Polsce niszę. EV kupują głównie firmy, a rynek napędzają programy dofinansowania, jak np. „Mój elektryk”, które pozwalają zmniejszyć wysokie koszty początkowe.

Kluczowe wnioski z raportu:

  • 47% Polaków marzy o zakupie nowego auta, ale tylko 39% planuje realizację tego celu.
  • 61% kupujących wybiera auta używane.
  • Samochody wymieniane są zazwyczaj co 4-6 lat.
  • Najpopularniejsze marki to Toyota (12%), Audi (10%), Volkswagen (8%).
  • 28% kupujących wybiera SUV-y, a 19% auta miejskie.
  • Głównymi kanałami poszukiwań nowego pojazdu są platformy internetowe (np. OTOMOTO), serwisy aukcyjne, różne fora tematyczne, dopiero na końcu witryny autoryzowanych dealerów.
  • 48% wniosków o finansowanie dotyczy samochodów starszych niż 10 lat.
  • Pojazdy w cenie do 50 tys. zł kupowane są głównie za gotówkę, powyżej 50 tys. zł pojawia się kredyt (14%), leasing (9%), najem długoterminowy i abonament (3%).
  • 61% wniosków o finansowanie otrzymuje pozytywną decyzję.
  • Średnia kwota uzyskanego kredytu w 2024 r. wynosiła 45 tys. zł.
  • Najwyższy przyznany kredyt w 2024 r. wynosił 159 tys. zł, a najniższy 5 tys. zł.
  • 84% nabywców samochodów elektrycznych stanowią przedsiębiorstwa.
  • Średnie finansowanie dla EV wynosi 150-200 tys. zł.

Pomiędzy marzeniami a rzeczywistością: jakie auta kupujemy i jak ich szukamy?

Prawie połowa Polaków chciałaby mieć nowe auto, jednak marzenie to zamierza zrealizować tylko 39% z nich. Ponieważ bardzo wielu kupujących dysponuje ograniczonymi budżetami, w ich zasięgu są raczej auta używane, które cieszą się w Polsce nieustającą popularnością. Planuje je nabyć 61% osób deklarujących chęć zakupu. Trend ten potwierdza liczba samochodów zarejestrowanych w 2024 r. (od stycznia do listopada). Jak podaje badanie Minds & Roses, było wśród nich 3,32 mln aut używanych i tylko 0,49 mln nowych.

Poszukiwania auta odbywają się głównie w sieci, poprzez przeglądanie ofert w internetowych serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych oraz na tematycznych forach. Szczególnie dużo respondentów zaglądało na platformę OTOMOTO, na której mogą nie tylko obejrzeć oferty, ale przejść całą ścieżkę zakupową. Najczęściej były to osoby w wieku 34-44 lata, 67% z nich stanowili mężczyźni, a 33% kobiety. Znacznie rzadziej odwiedzano natomiast strony autoryzowanych salonów dealerskich. Jedna czwarta Polaków poszukujących auta wciąż zbiera informacje poza siecią, pytając przyjaciół, krewnych i znajomych.

Dane o wyszukiwaniach na portalu OTOMOTO pokazują, że choć kupujący deklarują zainteresowanie droższymi autami, to z analizy historii przeglądania wynika, że w trakcie poszukiwań preferencje się zawężają do ofert tańszych. Największą różnicę między marzeniami a rzeczywistością można zaobserwować w najniższym przedziale cenowym, do 30 tys. zł.

Jeśli chodzi o kategorie wybieranych aut, to wciąż dominują SUV-y. A najczęściej poszukiwanymi markami są: Toyota, Audi oraz Volkswagen. Wśród nowych samochodów prym wiedzie Toyota, natomiast w kategorii aut używanych – Audi. Respondenci nastawieni na kupno samochodu używanego wybierali najczęściej pojazdy o przebiegu do 100 tys. km i w wieku od 5 do 10 lat (44%). Preferencje dotyczące skrzyni biegów rozkładały się pół na pół – z niewielką przewagą skrzyń manualnych.

Gotówka jest najczęstszą formą płatności w przypadku samochodów o wartości do 50 tys. zł. Ale wraz ze wzrostem ceny na popularności zyskują inne formy finansowania, takie jak kredyt, leasing, a także najem długoterminowy i abonament. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku leasingu obowiązują ograniczenia dotyczące wieku pojazdów. Natomiast za pomocą kredytu gotówkowego można sfinansować każde auto, bez względu na to, ile ma lat.

Od wniosku do kluczyków – jak Polacy finansują auta

Aby cieszyć się wymarzonym samochodem, trzeba zdobyć środki na jego zakup. Dobra wiadomość jest taka, że większość wniosków o finansowanie auta ma swój szczęśliwy finał – aż 61% z nich opiniowanych jest pozytywnie, a w przypadku wnioskujących poprzez platformę OTOMOTO odsetek ten wzrasta do 63%. Największe szanse na uzyskanie kredytu mają osoby w wieku 35-44 lata i także one najczęściej otrzymują finansowanie. Prawdopodobieństwo otrzymania kredytu dodatkowo zwiększa posiadanie własnej nieruchomości. Nie bez znaczenia jest też stan cywilny. Osoby będące w związku małżeńskim otrzymują finansowanie częściej.

Niemal połowa wniosków o finansowanie dotyczy samochodów starszych niż dziesięcioletnie, o te nowsze, w wieku do trzech lat, wnioskuje tylko 11,8%. Kwoty, jakie kupujący chcieliby pozyskać, są zazwyczaj wyższe od cen oglądanych pojazdów. Niższe są tylko w trzech przypadkach: aut do 10 tys. zł., aut o wartości od 150 do 200 tys. zł oraz powyżej 200 tys. zł. Oznacza to, że zarówno najtańsze, jak i najdroższe samochody są częściej finansowane ze środków własnych.

Średnia wartość udzielonego kredytu w 2024 r. wyniosła 45 tys. zł, jednak aż jedna trzecia finansowań dotyczyła najtańszych samochodów, o wartości do 30 tys. zł.

Prawie połowa kupujących (43,6%) wzięła kredyt większy od wartości brutto samochodu, co pozwalało im wykorzystać dodatkowe środki na pokrycie kosztów związanych z pozyskaniem samochodu, jak np. rejestracja czy ubezpieczenie.

Kto kupuje samochody elektryczne?

Segment samochodów elektrycznych jest specyficzny i znacząco różni się od segmentu tradycyjnych pojazdów spalinowych pod względem zakupu oraz finansowania. Wśród kupujących EV dominują przedsiębiorstwa (84%). Indywidualni nabywcy stanowią tu jedynie 16%. Średnie kwoty finansowania zakupu aut elektrycznych są zdecydowanie wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Najczęściej mieszczą się w przedziale od 150 do 200 tys.

Auta elektryczne obecnie stanowią w Polsce niszę, jednak rynek ten wciąż rośnie, a jego rozwój jest ściśle związany z dopłatami i programami wsparcia, które wpływają na liczbę transakcji. Dane przytoczone w raporcie potwierdzają ten trend. Zawieszenie pod koniec 2024 r. wypłat środków z programu „Mój Elektryk” spowodowało znaczny spadek liczby wniosków o finansowanie elektryków: w styczniu złożono ich 389, w listopadzie zaledwie 138. Nabór wniosków w nowym programie dopłat „Mój elektryk 2.0” planowany na początku lutego 2025 r. zapewne znów spowoduje większy ruch na rynku EV.

Na systematyczne zwiększanie się sprzedaży aut w tym segmencie wpłyną też regulacje unijne oraz większa dostępność pojazdów w postaci tańszych, chińskich marek.

Raport „Finansowanie samochodów nowych i używanych w Polsce” powstał w oparciu o dane OTOMOTO oraz badanie przeprowadzone przez dom badawczy Minds & Roses, które objęło grupę osób w różnym wieku, o zróżnicowanym wykształceniu i dochodach. Publikacja przedstawia trendy związane z procesem zakupu aut w Polsce, zarówno nowych, jak i używanych.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK