Bankowość i finanse | Loża Komentatorów | Jaka technologia może okazać się next big thing dla rynku finansowego?
![]()
Przemysław Chojecki
data scientist, Santander Bank Polska:
GenAI i agenci decyzyjni to cicha rewolucja w finansach. Technologie oparte na generatywnej AI w połączeniu z agentami decyzyjnymi gruntownie zmieniają sposób, w jaki klienci wchodzą w interakcje z instytucjami finansowymi. Nie chodzi już jedynie o automatyzację procesów, ale o tworzenie systemów, które uczą się użytkownika, analizują jego kontekst i podejmują działania w czasie rzeczywistym. Oczywiście wszystkie te działania muszą być realizowane w zgodzie z RODO, AI Act i innymi regulacjami.
Zastosowania są konkretne. Należą do nich inteligentne portfele inwestycyjne, które dostosowują strategię do sytuacji rynkowej i profilu ryzyka klienta, ale również scoring kredytowy oparty na analizie zachowań, a nie tylko danych historycznych. Cennym wsparciem dla banków w dobie dynamicznie zmieniającego się prawa i pojawiania się nowych obowiązków mogą się okazać agentowe systemy compliance, które śledzą zmiany w przepisach i automatycznie dostosowują procedury.
Wskazane wyżej kierunki rozwiązań IT to już nie science fiction. Pierwsze wdrożenia są obecne na rynku, a przewaga konkurencyjna zaczyna zależeć od tego, jak szybko organizacja potrafi przejść od testów ku realnym zastosowaniom. Kluczowe pytanie brzmi: czy nasze procesy są gotowe na decyzje podejmowane wspólnie z maszyną? Bo GenAI nie zastępuje ludzi, ale zmienia sposób, w jaki pracujemy, myślimy i podejmujemy decyzje.
![]()
Janusz Kępiński
dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej i Mobilnej, Credit Agricole Bank Polska:
Technologią, która ma największy potencjał, by zrewolucjonizować rynek finansowy, jest szeroko już oczywiście komentowana generatywna sztuczna inteligencja, ale osadzona w aplikacjach mobilnych banków. To już nie futurystyczna wizja, lecz realny kierunek rozwoju – poparty twardymi danymi i rosnącym zainteresowaniem klientów.
Generatywna AI – w postaci tzw. finansowego copilota – ma szansę całkowicie zmienić sposób, w jaki klienci zarządzają swoimi pieniędzmi. Zamiast przeszukiwać historię rachunku i samodzielnie analizować budżet, użytkownik może po prostu zapytać: „Czy stać mnie na wakacje w sierpniu?” lub „Dlaczego mam niższy stan konta niż w zeszłym miesiącu?”.
Według McKinsey, technologie oparte na generatywnej AI mogą przynieść branży finansowej globalnie od 200 do 340 mld USD rocznie, głównie poprzez automatyzację, poprawę efektywności i wzrost personalizacji. Accenture dodaje, że organizacje, które jako pierwsze wdrożą te rozwiązania na szeroką skalę, zyskają nawet 30% przewagi konkurencyjnej w zakresie doświadczenia klienta.
Klucz do sukcesu tkwi jednak nie tylko w samym modelu AI, ale w jego osadzeniu w bezpiecznym, zaufanym ekosystemie – takim jak aplikacja mobilna banku. To właśnie tam, w codziennym kontakcie z finansami, nowe technologie mają szansę realnie ułatwić życie klientom i stać się codziennym doradcą. Wyzwaniem będzie tutaj także bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi w danym kraju przepisami.
![]()
Waldemar Szczepański
zastępca dyrektora Biura Zarządzania IT Banku Pocztowego:
Technologią, która zrewolucjonizuje rynek finansowy, będą interakcje głosowe z systemami bankowymi i finansowymi. Dynamiczny rozwój narzędzi do przetwarzania języka naturalnego sprawia, że tradycyjne systemy IVR będą ustępować miejsca inteligentnym asystentom głosowym, które poprowadzą naturalną, kontekstową rozmowę z klientem.
Klient nie będzie musiał korzystać z funkcjonalnie skomplikowanych aplikacji mobilnych czy tradycyjnych interfejsów. Wystarczy, że zada pytanie wirtualnemu doradcy, prosząc o podsumowanie wydatków, sprawdzenie stanu konta, porównanie ofert kredytowych czy potrzebę rekomendacji najlepszego produktu inwestycyjnego. Systemy będą rozumiały złożone polecenia, analizowały indywidualne potrzeby użytkownika i natychmiast udzielały precyzyjnych odpowiedzi lub realizowały zlecone operacje.
Kluczowym aspektem tej technologii będzie oczywiście bezpieczeństwo. Rozwiązania wykorzystujące biometrię głosową zweryfikują tożsamość klienta, eliminując ryzyko nieautoryzowanego dostępu, a zaawansowane algorytmy będą w stanie wykrywać nietypowe zachowania czy próby oszustwa, chroniąc użytkowników przed zagrożeniami.
Interakcje głosowe nie tylko przyspieszą obsługę i zwiększą dostępność usług finansowych, ale umożliwią także pełną personalizację doświadczeń klienta. Bankowość głosowa stanie się standardem, który zmieni sposób, w jaki korzystamy z usług finansowych, czyniąc je jeszcze bardziej intuicyjnymi i prostymi od strony obsługi oraz, co najważniejsze, bezpiecznymi i dostępnymi dla każdego klienta.