Bankowość i Finanse | Dyrektywa CER | Nowe podejście do odporności podmiotów krytycznych

Bankowość i Finanse | Dyrektywa CER | Nowe podejście do odporności podmiotów krytycznych
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wydarzenia ostatnich lat uwypukliły potrzebę zapewnienia jak najwyższej odporności podmiotów o krytycznym znaczeniu dla funkcjonowania państwa i gospodarki na ewentualne incydenty. Jedną z odpowiedzi unijnego ustawodawcy na wyzwania materializujące się w tym obszarze jest dyrektywa 2022/2557/WE, określana jako CER (Critical Entities Resilience).

Prace legislacyjne nad dyrektywą CER prowadzone były równolegle z procedowaniem innego dokumentu, kluczowego z punktu widzenia zapewnienia wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa na terenie całej Unii – mowa oczywiście o dyrektywie NIS2. Obydwie te regulacje uchwalono z końcem 2022 r., a ich implementacja do porządku prawnego poszczególnych krajów winna zakończyć się już w październiku br. CER zastąpi tym samym dotychczas obowiązującą dyrektywę nr 2008/114/WE w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej, która miała zastosowanie jedynie do podmiotów z branż energetycznej i transportowej. „Komisja Europejska doszła do wniosku, że ochrona tylko tych obszarów jest niewystarczająca i nie jest w stanie sprostać wszystkim pojawiającym się zagrożeniom. W związku z tym zakres przedmiotowy dyrektywy został znacznie poszerzony” – czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie gov.pl po uchwaleniu nowych przepisów przez Europarlament. Postanowienia dyrektywy 2022/2557/WE znajdą zastosowanie m.in. wobec wytwarzania i dystrybucji żywności, sektora wodociągowo-kanalizacyjnego, infrastruktury cyfrowej, bankowości wraz z infrastrukturą rynków finansowych (m.in. obsługą procesów gotówkowych), a także instytucji administracji publicznej. CER zobowiązuje te branże do utrzymywania ciągłości świadczenia usług kluczowych, z czym wiąże się konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury pod groźbą sankcji. Respektowaniem tych przepisów powinien się zająć utworzony w tym celu w każdym z państw członkowskich organ nadzorczy. „Jednocześnie podmioty krytyczne będą mogły liczyć na wsparcie finansowe ze strony państwa, jeśli będzie to uzasadnione bezpieczeństwem publicznym” – informuje serwis gov.pl.

Czas stawić czoła rozmaitym zagrożeniom

Aktywność zorganizowanych grup przestępczych czy ewentualne akty dywersji ze strony służb specjalnych państw niedemokratycznych to nie jedyne problemy, z jakimi musi zmierzyć się współczesna infrastruktura krytyczna. Twórcy dyrektywy 2022/2557/WE wskazują m.in. na zmiany klimatyczne i powiązane z nimi, powtarzające się klęski żywiołowe, stanowiące poważne wyzwanie dla coraz większej liczby segmentów rynku. Sytuacji nie sprzyja też zróżnicowanie norm prawnych, regulujących zarówno utrzymanie infrastruktury krytycznej, jak i reagowanie w sytuacjach kryzysowych, przy jednoczesnym zwiększaniu się współpracy transgranicznej między poszczególnymi branżami ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK