Bankowość i Finanse | Cyberbezpieczeństwo | Nie pomagaj się okraść

Bankowość i Finanse | Cyberbezpieczeństwo | Nie pomagaj się okraść
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wraz z początkiem października wystartowała kampania społeczna sektora bankowego na temat cyberbezpieczeństwa „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”. Kampania została przygotowana przez Związek Banków Polskich we współpracy z bankami i potrwa do końca roku. Jej termin został wybrany ze względu na zbliżający się gorący okres zakupów w sieci – Black Friday, Black Week, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia. Czas wzmożonych zakupów, to jednocześnie czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców, a więcej okazji i „superpromocji” dla konsumentów oznacza też okazje dla oszustów.


Zofia Ponulak

Polacy doceniają bankowość mobilną za szybkość i wygodę. Płatności przez aplikację zdobywają coraz więcej zwolenników, co potwierdzają dane z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2024” zrealizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości we współpracy  ze Związkiem Banków Polskich. Aż 57% badanych używa smartfonu do bankowości, a 30% komputera, korzystając z bankowości internetowej. Związek Banków Polskich wskazuje, że na koniec II kw. 2024 r. było 22,7 mln aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych i ta liczba stale rośnie. Rosnące zainteresowanie płatnościami mobilnymi pokazuje jednocześnie, jak ważna jest edukacja w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Z drugiej strony, cyfrowy entuzjazm Polaków spotyka się z obawami, gdyż zdają sobie oni sprawę z zagrożeń. Jak wynika z badania WIB „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”, cyberbezpieczeństwo jest wskazywane przez Polaków jako obszar, w którym mają największe braki w wiedzy (47%).

W badaniu „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa” respondenci wskazywali przede wszystkim na obawy przed wyłudzeniami danych osobowych, a w konsekwencji kradzieży pieniędzy (phishing), a także przywłaszczania tożsamości. Wśród najgroźniejszych oszustw w sieci Polacy wskazywali: wyłudzanie danych osobowych (60%), wyłudzenie pieniędzy (52%) oraz kradzież tożsamości (51%). Co trzecia osoba uważa też za istotne zagrożenie cyberprzemoc – na naruszanie cudzej godności osobistej i mowę nienawiści wskazuje 30% respondentów.

Jednym z kluczowych przesłań kampanii „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze” jest wyrabianie prawidłowych cyberodruchów, czyli zachowań, które pomagają ustrzec się przed atakami w sieci. Banki cały czas inwestują i rozwijają infrastrukturę informatyczną, usprawniając zabezpieczenia transakcji, dostęp do kont. Również klienci powinni wyrabiać w sobie bezpieczne odruchy, takie jak ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK