Banki, rynek, klienci: Sygnały marzec 2014

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2014.03.foto.017.b.250xPOCHWAL SIĘ Z IDEA BANKIEM

W ramach programu "Duma Przedsiębiorcy" Idea Bank wypromował ponad 150 małych firm, a w kolejce po darmową reklamę z banku stoją już następni przedsiębiorcy. Startując z ogólnopolskim programem bank zapowiadał, że zamierza wypromować co najmniej 100 małych biznesów. Słowa dotrzymał, bo jak dotąd sfilmował i przedstawił światu ponad 150 historii swoich klientów. Dzięki programowi "Duma Przedsiębiorcy" materiały reklamowe z ich udziałem ukazały się we wszystkich mediach: internecie, prasie i telewizji, a także na banerach wielkoformatowych w centrum Warszawy, stronie banku i mediach społecznościowych. Klienci otrzymali je od banku za darmo.

SURCHARGE NA POLU BITWY

NBP potwierdziło serwisowi biztok.pl, że pracuje nad możliwością wprowadzenia opłaty surcharge, czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z bankomatów. Powołano zespół ekspercki, który dokona analizy modeli prowizyjnych funkcjonujących na rynku oraz sformułuje (do września 2014 r.) wnioski i rekomendacje dla dostawców usług. Jak twierdzi biztok.pl, surcharge, znany przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, jest wspaniałą szansą dodatkowego zarobku np. dla właścicieli punktów handlowych. Umożliwia zakup prywatnego bankomatu, wstawienie go np. do sklepu i zwrot kosztów obsługi i serwisowania urządzenia z kieszeni osoby wypłacającej pieniądze. Dzięki surcharge bankomaty mogą powstać w miejscach, które do tej pory były omijane przez banki i duże sieci płatnicze, ponieważ nie generowały wystarczająco wysokich obrotów.

ZWIJANIE SEKTORA

Jedyny sensowny sposób na zredukowanie wydatków to cięcia w sieci oddziałów – mówi Lionel Are, szef międzynarodowego zespołu doradców dla sektora bankowego w BCG, którego cytuje „Puls Biznesu”. Banki ograniczają głównie koszty back office i operacyjne. Z danych KNF wynika, że w systemie działa 571 banków spółdzielczych, 41 banków komercyjnych, 15 284 oddziałów, filii oraz placówek franczyzowych. W ciągu ostatnich lat zniknęło z rynku 8 banków, w 2013 r. zlikwidowano 181 oddziałów, a od grudnia 2011 r. liczba pracowników sektora zmniejszyła się o 2,6 tys. do 173,8 tys. osób.

Odchudzanie placówek odbywa się m.in. za sprawą inwestycji w nowoczesne technologie. W większości banków klienci mogą już samemu zlecać przelewy w internecie, wpłacać i wypłacać gotówkę (wpłatomaty). Eksperci pocieszają: część zwalnianych bankowców znajdzie pracę w doradztwie finansowym.

MdM Z PRZYTUPEM

Amatorzy programu MdM w zdecydowanej większości wybierają nieruchomości, których budowa zakończy się w tym roku. 95 proc. zaakceptowanych wniosków – 1246, ma zarezerwowaną wypłatę pomocy na 2014 r. Tylko w przypadku 65 wniosków kredytowych do odbioru mieszkania dojdzie w 2015 r. Pierwsze statystyki pokazują, że przeciętna dopłata wynosi 22 320 zł – podał Open Finance. W podziale na województwa najwięcej, bo 227 wniosków kredytowych zostało złożonych do 5 lutego br. w woj. wielkopolskim. Poznaniakom sprzyja wysoki limit ceny m2 – 5604,5 zł, o prawie 400 zł wyższy niż cena transakcyjna. W efekcie prawie co piąte nowe mieszkanie do 75 m2 nadaje się tu do MdM, a w gminach okalających nawet połowa.

Komfortową sytuację amatorzy MdM mają w woj. pomorskim. Tam niemal połowa mieszkań – zarówno w samym Gdańsku, jak i w gminach sąsiadujących – mieści się zarówno parametrami cenowymi, jak i metrażem w wymaganiach MdM – podaje tabelaofert. pl. Efekt? 183 zaakceptowane wnioski kredytowe i drugie miejsce w kraju po wielkopolskim. Program dopłat zaplanowany jest na pięć lat – do 2018 r. Łącznie wypłacona w tym czasie pomoc ma wynieść 3,5 mld zł i rocznie wspomagać zakup ok. 25 tys. nowych mieszkań.

BIK: KLIENT W SCORINGU

Z danych BIK wynika, że średnia ocena scoringowa dla osób, które zaciągnęły kredyt mieszkaniowy wynosi 543 punkty i jest o 24 wyższa niż średnia ocena klientów posiadających karty kredytowe (519 punktów) i aż o 36 punktów wyższa niż w przypadku kredytów gotówkowych lub ratalnych (odpowiednio 507 i 508 punktów). Wśród klientów spłacających hipoteki znacznie rzadziej występują problemy z obsługą zobowiązań niż wśród osób posiadających kredyt konsumpcyjny. W przypadku tej drugiej kategorii kredytobiorców ryzyko jest ponad dwukrotnie wyższe, a w przypadku kredytów kartowych różnica ta sięga 70 proc.

Analiza BIK pokazuje również, że posiadacze kredytów mieszkaniowych lepiej radzą sobie ze spłatą innych zobowiązań. Na przykład z obsługą kart kredytowych problem ma jedynie 5,3 proc. posiadaczy kredytów mieszkaniowych i aż 17,2 proc. osób mających kredyt konsumpcyjny (gotówkowy lub ratalny). Jeśli przyjrzymy się jakości kredytów konsumpcyjnych, to widać, że osoby z kredytem mieszkaniowym lepiej je spłacają (7,3 proc. osób mających kredyt mieszkaniowy ma problem ze spłatą kredytu konsumpcyjnego) niż np. osoby, które mają wyłącznie kredyt konsumpcyjny (tu aż 21,4 proc. osób ma problem z jego spłatą).

Na wysokość oceny punktowej największy wpływ ma terminowość spłacania rat. Jeżeli regulujemy zobowiązania w terminie, to podnosi się nasza ocena punktowa. Jeśli wystąpiły opóźnienia, ocena będzie zaniżona. Liczba punktów ujemnych zależy od tego, jak często przekraczany był termin płatności, jak długie były opóźnienia oraz jak duża była kwota niezapłacona w terminie. Warto sprawdzać regularnie, jak kształtuje się nasza ocena punktowa. Najprostszym sposobem jest zalogowanie się na stronie www.bik.pl i pobranie pełnego raportu na temat naszej historii kredytowej, zawierającego również aktualną ocenę punktową.

MASAŻ DANYCH

Kredyty gotówkowe są najbardziej podatne na wyłudzenia – stwierdziło 84 proc. pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem w badaniu przeprowadzonym przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i firmę doradczą EY. Za najmniej ryzykowne zostały uznane kredyty mieszkaniowe i samochodowe. Najczęściej występującą metodą wyłudzeń jest manipulacja zdolnością kredytową, dwa najpopularniejsze chwyty to zatajenie informacji o innych zobowiązaniach lub zawyżanie wartości posiadanych aktywó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI