Banki i Klienci: Proklientyzm i antykorporacjonizm szansą banków spółdzielczych

Michał Król
Nie kwestionując tych zjawisk, często zapomina się lub pozostawia na marginesie dyskursu mniej medialne zmiany. Do tego rodzaju trendów należy zauważalna fundamentalna modyfikacja w strategiach banków. Polega ona na orientacji na klienta, zastępując powoli podejście produktowe. Równocześnie dostrzec można dość istotne zmiany zachowań klientów tego sektora usług.
Michał Król Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse (specjalność: bankowość). Autor licznych publikacji dotyczących głównie ilościowych oraz jakościowych metod pomiaru ryzyk bankowych. Uczestnik konferencji naukowych z obszaru finansów. Prezes zarządu Mikołowskiego Banku Spółdzielczego w Mikołowie; przewodniczący Komitetu Sterującego ds. Strategii Zrzeszenia BPS na lata 2018-2026; członek grupy inicjatywnej przy Krajowym Związku Banków Spółdzielczych, której celem jest określenie potencjału rozwojowego bankowości spółdzielczej. |
Bank dla klienta…
W ostatnim okresie strategie banków, głównie tych większych, immamentnie związane były z tzw. orientacją na produkt. Przedstawiane argumenty przemawiające za tym modelem biznesowym były dość proste. Korzyści skali, jednorodność odbiorców, obniżanie kosztów, maksymalizacja zysków to tylko jedne z wielu z nich. W krótkim okresie strategie takie zapewne przynosiły efekty dużym instytucjom finansowym. Jednak rozważając biznes bankowy w długim okresie, dostrzega się powoli konieczność odejścia od tej strategii. Co ciekawe, to co dopiero względnie niedawno zostało zauważone przez tzw. dużych graczy, z powodzeniem funkcjonuje w sektorze banków spółdzielczych od wielu lat. Być może zbyt ryzykowną tezą byłoby stwierdzenie, że właśnie więksi gracze kopiują modele mniejszych, ale tendencja ta sama w sobie jest ciekawa. Zgodnie z treścią jednego z opracowań, zdefiniowano pięć priorytetów dedykowanych dla instytucji finansowych w aspekcie ich strategii (patrz rys. 1).
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI