Banki a klienci: Fundament budowy relacji bank spółdzielczy – społeczność lokalna
Kazimierz Pierzchała
Ks. dr hab. w dziedzinie nauk społecznych,
w dyscyplinie pedagogika, specjalność pedagogika resocjalizacyjna
Instytucjonalizacja wspólnot mieszkańców konkretnego terytorium rodzi określone skutki prawne, społeczne, polityczne, konkretnie odczuwalne przez jej członków. Owi mieszkańcy upatrują zaś w samorządowych wspólnotach lokalnych własnych, małych ojczyzn, zdolnych do zaspakajania rodzących się potrzeb. Najważniejszym czynnikiem lub elementem fundamentalnym grupy społecznej są wspólne wartości, jakie jednostki – członkowie danej zbiorowości – przez swą współpracę osiągają albo zamierzają osiągnąć w przyszłości.
Przemiany ustrojowe w Europie Środkowej zapoczątkowane w 1989 r. skrzyżowały się z rozwojem światowego procesu globalizacji. Kraje regionu, w tym Polska, uzyskały możliwość samostanowienia i wypowiadania się na temat własnych spraw i jednocześnie wywalczyły sobie prawo wyboru formy ustrojowej1.
Bankowość spółdzielcza fundamentem wartości wspólnotowej
Od spółdzielni oczekuje się pomocy jednostce w zakresie realizacji zadań, stawiających za cel ochronę interesów najsłabszych, jak też przeciwdziałanie (w sensie społecznym, ekonomicznym czy też ekologicznym) negatywnym zjawiskom – głównie lokalnym. Niebagatelny udział w realizacji tego oczekiwania posiadają banki spółdzielcze, które to od strony własnościowej pozostają spółdzielnią, natomiast od funkcjonalnej – bankiem. Zgodnie z ustawą: „spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą„2. Przedmiotem działalności spółdzielni jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa, a to dzięki – realizowanej osobiście – pracy członków. Mogą one prowadzić działalność społeczną, światowo-kulturalną na rzecz swoich członków, jak i środowiska lokalnego3.
Historycznie rzecz ujmując – bankowość spółdzielcza w Polsce posiada ponad 160-letnią tradycję oraz doświadczenie w obsłudze bankowej społeczności lokalnej, jak również i w tworzeniu specyficznych więzi społecznych i samopomocowych.
Działalność bankowości spółdzielczej4 (podobnie jak i przedsiębiorstwa społecznego) charakteryzuje się wieloma społecznymi cechami, m.in. takimi, jak:
- orientacja na społecznie użyteczny cel (służenie wspólnocie osób oraz wola promowania znaczenia odpowiedzialności społecznej na poziomie lokalnym);
- obywatelski charakter inicjatywy (banki spółdzielcze wywodzą się ze społeczności podzielającej tę samą potrzebę, cel; wymiar ten jest podtrzymywany w perspektywie czasowej);
- demokratyczny styl kierowania (zasada „jeden członek – jeden głos” – prawa głosu w ramach zgromadzenia nie są podzielone w zależności od ewentualnego udziału w kapitale);
- wspólnotowy charakter aktywności (sprawowanie władzy decyzyjnej przez poszczególne strony uczestniczące w projekcie oraz zarządzanie oparte na uczestnictwie).
Banki spółdzielcze jako społeczne podmioty gospodarcze z założenia powinny przynosić dochód, jednakże jako podmioty funkcjonujące w celach społecznych, z zasady nie mogą koncentrować się na optymalizacji zysku dla udziałowców. Nadrzędnym celem jest maksymalizacja korzyści społecznych, poprzez funkcjonowanie na rzecz nowoczesnego rozwoju lokalnego5. Banki spółdzielcze odgrywają kapitalną rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski, posiadając istotny wpływ na warunki życia społeczności lokalnej. Zasadniczym celem ich istnienia jest służenie udziałowcom, natomiast podstawową cechą jest ukierunkowanie na problemy lokalne6.
Zalety spółdzielczości
Spółdzielcza forma własności ma wiele zalet, do których należą m.in.:
- zdolność do tworzenia trwałych miejsc pracy;
- prowadzenie działalności oś...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI