Bank spółdzielczy w Lubaczowie już na Wspólnej Platformie Informatycznej
Robert Lidke: Dlaczego zdecydował się Pan na wprowadzenia w swoim banku rozwiązania ASSECO „bank w pudełku”, albo „bank w gniazdku”?
Paweł Kapel: Cały czas chodzi o klienta, o jego lepszą obsługę i serwis, o zwiększanie bazy klientów czyli tak naprawdę o zarabianie.
Ale, jeśli mogę to trochę historii. Zupełnie przez przypadek znalazłem się w gronie banków, które spotykając się, zastanawiało nad tym jak lepiej dotrzeć do klienta, szybciej go obsłużyć i to klienta w banku postawić na pierwszym miejscu.
W trakcie spotkań i prezentacji różnych koncepcji padła propozycja – posłuchajmy Asseco.
Ostatecznie wspólnie z Płońskiem podpisaliśmy umowę na wdrożenie Wspólnej Platformy Informatycznej i zaczęliśmy projekt
Spotkaliśmy się więc w siedzibie Asseco, gdzie zaprezentowano nam koncepcje rozwiązania systemu który będzie zintegrowany, którym będzie zarządzało i administrowało Asseco.
Najbardziej wtedy spodobały mi się 3 rzeczy. Jedną z nich była obsługa klienta z nowa bankowością i system ABP – procesowa obsługa klienta zarówno w placówce przez pracownika jak i poprzez kanały elektroniczne (np. sprzedaż kredytu gotówkowego poprzez bankowość elektroniczną) i druga to hurtownia danych, gdzie jak sądziłem, będziemy mogli samodzielnie generować raporty i analizując je optymalizować i usprawniać naszą obsługę klienta i ofertę.
No i to, że cała ta troska o ciągłość działania, wgrywanie wersji, kopie już nas nie będzie absorbowała, a zasoby które się uwolnią w banku w związku z tą zmianą zajmą się klientem.
Później były prezentacje rozwiązania i jego poszczególnych modułów w siedzibie Asseco, podpisanie listu intencyjnego i….. ostatecznie wspólnie z Płońskiem podpisaliśmy umowę na wdrożenie Wspólnej Platformy Informatycznej i zaczęliśmy projekt.
Co zmienia w Pana banku to rozwiązanie? Minęło niewiele czasu od wdrożenia, ale czy widać efekty?
Dziś, w kilka tygodni od wdrożenia największe zmiany to rzeczywiście tam gdzie nam najbardziej zależało czyli na obsłudze klienta. Rozmawiałem jeszcze dziś z pracownikami obsługującymi klientów – pełny proces założenia rachunku trwa teraz ok. 15, a lokaty mniej niż 10 minut.
Kończymy proces obsługi kredytu gotówkowego. System ABP sam wyliczy zdolność, pobierze raporty z BIK, KRD, sprawdzi dokumenty zastrzeżone czy listy sankcyjne, przygotuje umowy i cały zestaw potrzebnych dokumentów.
Mamy wreszcie to co chcieliśmy – czyli jeden proces zamiast kilku bawidełek.
I mam nadzieję, że to dopiero początek.
Jest tak jak ustaliliśmy, Asseco realizuje operacje zamknięcia dnia, mamy za sobą już pierwsze zamknięcie miesiąca wykonane przez Asseco, wgrywane są za nas poprawki i nowe wersje.
Uwolnione moce skierujemy na wdrażanie nowych rozwiązań
Pracujemy nad zestawem dodatkowych potrzebnych nam raportów, bo te które ustaliliśmy w trakcie projektu już się generują. Chcemy analizować co najbardziej nam się opłaca i modyfikować ofertę i obsługę w tym kierunku czyli optymalizacja.
Organizujemy się wewnętrznie aby móc sprawniej rozwiązywać życzenia i problemy naszych klientów ale i pracowników poprzez nasz wewnętrzny help desk.
No i rozwój – uwolnione moce skierujemy na wdrażanie nowych rozwiązań – Asseco już jest gotowe na bankowość mobilną. Chcielibyśmy wdrożyć epuap, mojeId, i inne.
Asseco zainicjowało też nowy projekt pod roboczą nazwą – co jeszcze możemy dla Was zrobić – a chcemy jeszcze sporo.
Z niecierpliwością czekamy na ofertę call center ze strony naszego partnera, aby móc obsługiwać w szerszym zakresie naszych klientów, gdyż nasze call center pracuje niestety tylko w godzinach pracy banku.
Co się jeszcze zmieniło? Mimo takiej sytuacji na rynku jaką mamy jest wśród nas zapał i chęć do działania.
Grupa osób która brała udział w projekcie, podniosła swoje kompetencje zawodowe, przynosząc nową wartość dla Banku. Wierzę, że wykonywana codzienna praca przyniesie niebawem dalsze pozytywne efekty.
Jakich się Pan spodziewa efektów finansowych? Sprzedażowych?
Już od jakiegoś czasu w naszej strategii używaliśmy pojęcia klientocentryczność i to jest naturalna konsekwencja naszych działań.
Skoro skrócimy czas obsługi klienta przy naszych podstawowych produktach jakimi są lokata, rachunek czy kredyt przy równoczesnym zminimalizowaniu ilości błędów pracownika to zostanie nam więcej czasu na aktywną sprzedaż i np. ubezpieczenia.
Może na liczbach – w stosunku do końca roku 2017 wystawiliśmy do tej pory w 2020 r. ok. 55 % więcej polis, uzyskując z tego tytułu dodatkowe przychody.
Chcemy maksymalnie skupić uwagę pracowników pionu handlowego na obsłudze klienta, a Centralę na obsłudze oddziałów sprzedażowych. To powinno przynieść efekty finansowe których nam teraz potrzeba czyli zysku i kapitałów.
Czy Wspólna Platforma Informatyczna jest Pana zdaniem rozwiązaniem dla wszystkich banków spółdzielczych?
Tego nie wiem. To zależy na pewno od oferty cenowej jaką zaproponuje Asseco innym bankom. U nas miesięczna opłata oscyluje wokół kosztów utrzymania poprzednich systemów wliczając w to oczywiście koszty amortyzacji sprzętu i utrzymania serwerowni.
To był jeden z najważniejszych celów tego projektu – wspólny plan kont, wspólna konfiguracja produktów różniących się parametrami handlowymi, wspólne procesy sprzedażowe (lokata, rachunek, kredyt)
Czyli przy podobnych kosztach udało się osiągnąć efekt taki, że każdy zajmuje się tym na czym się najlepiej zna.
Chciałbym też podkreślić, ze od początku razem z Asseco i Płońskiem konfigurujemy system tak, aby dało się go z coraz większą łatwością (doświadczenie już jest) implementować w kolejnych zainteresowanych tym rozwiązaniem bankach.
To był jeden z najważniejszych celów tego projektu – wspólny plan kont, wspólna konfiguracja produktów różniących się parametrami handlowymi, wspólne procesy sprzedażowe (lokata, rachunek, kredyt).
Gdzieś z tyłu głowy ciągle była i jest świadomość, że mają to być rozwiązania maksymalnie uniwersalne, wszak każdy bank spółdzielczy – i to jest moje doświadczenie z tego wspólnego projektu z Płońskiem – jest inny.
No i kompleksowość – w pakiecie jest AML, obsługa zajęć komorniczych, STIR no i wisienka na torcie czyli hurtownia danych ze specjalnie do tego projektu wdrożonym systemem raportowania.
Dzięki wspólnemu wypracowaniu planu kont i konfiguracji tzw. cora – sprawdziłem w księgowości- w tym miesiącu sprawozdania udało się – jak to mówią dziewczyny – uzgodnić przed terminem (mimo, że ciągle jeszcze uczymy się systemu). A liczymy na to, że będzie to tzw. klik i gotowe.
Wracając do pytania – jest produkt, jest klient, jest interes.
Oba zrzeszenia banków spółdzielczych tworzą wspólne rozwiązania informatyczne dla wszystkich banków spółdzielczych w obu zrzeszeniach, jak wprowadzone w Pana banku rozwiązanie wpisuje się w tę koncepcję, jest jej elementem, może nim być, czy też pozostałe banki spółdzielcze idą inną niż wasza drogą?
Ups, nie jest to ukrywana skromność, ale nie czuję się kompetentny do jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, jest tyle mądrych głów i osób pracujących i odpowiedzialnych za banki spółdzielcze w temacie rozwiązań informatycznych.
Powiem tak, my postawiliśmy na rozwiązanie gdzie fundamentem, podstawą jest spójny system corowy, a takim jest def3000. Ten system pracuje już w SGB.
Nowością w tym rozwiązaniu jest postawienie na procesy sprzedażowe i rozbudowę systemu ABP w przyszłości o rozwiązania służące procesom sprzedażowym ale również i przypisanym do zadań centrali (np. archiwizacja, obieg wszelkiego rodzaju dokumentów, obsługa zdarzeń ryzyka operacyjnego, tematy pracownicze).
Na starcie projektu był pewien dreszczyk emocji polegający na tym, że zostaniemy sami z Płońskiem. Dziś już się tego nie obawiamy – patrząc na to co udało nam się osiągnąć. Dodatkowo Asseco zaproponowało bardzo ciekawą i interesującą formę dalszego rozwoju Wspólnej Platformy Informatycznej. Widać, że zależy im na tym, aby był to produkt pożądany w bankach spółdzielczych.
Zatem należy traktować to rozwiązanie jako alternatywę do już istniejących, jako dobrą, zdrową konkurencję. Panie redaktorze – my poświęciliśmy prawie 2 lata na to, aby dziś powiedzieć że to działa, jest, można pooglądać i zobaczyć.
Razem z Płońskiem i Asseco pokazaliśmy, ze wspólnie można wdrożyć ten system – teraz będziemy pracować jak z tego projektu maksymalnie skorzystać.
Nasz bank razem z BS Płońsk, jako średniej wielkości banki pokazaliśmy i udowodniliśmy, że nie trzeba wielkich zasobów kadrowych i finansowych, żeby mając doświadczonego kompetentnego partnera w postaci Asseco, skonfigurować od strony technicznej praktycznie nowy bank.
Bank, który rzeczywiście wprowadza nowy, niewystępujący dotychczas w sektorze model funkcjonowania.
Byliśmy pierwsi, zatem kolejnym ma być już tylko łatwiej i lepiej.
Ja uważam, że na systemie który ma wiele funkcjonalności, ma api można budować dalej. Pewną alternatywą jest kilka systemów i szyna czy hub wspólnych danych do wykorzystania dla innych systemów.
Nie wiem co jest lepszym rozwiązaniem, pewne jest jedno, że czas łatwy nie jest i na coś trzeba się zdecydować. My zdecydowaliśmy się na taki model i przynajmniej to mamy za sobą, już się nie zastanawiamy – idziemy wspólnie do przodu.