Bank Pocztowy: 31 mln zł zysku netto w 2021 roku; najlepszy wynik od lat
Bank Pocztowy podał, że jest to wynik najwyższy od 2015 roku.
Osiągnięte w 2021 roku przez Bank Pocztowy wyniki są znacznie lepsze niż zakładaliśmy zarówno w Strategii Banku na lata 2021-2024, w Planie Finansowym na rok 2021, czy wreszcie we wdrażanym Planie Naprawy.
– napisał w liście do akcjonariuszy prezes banku Jakub Słupiński.
Czytaj także: Bank Pocztowy: już wszyscy klienci w 100 proc. „pod jednym dachem” w ramach nowej bankowości internetowej i mobilnej >>>
Istotnie niższe koszty ryzyka
Podał, że było to możliwe ze względu na brak istotnych negatywnych zdarzeń wpływających na konieczność tworzenia dodatkowych rezerw, jak miało to miejsce w latach 2019 i 2020 w konsekwencji wyroku TSUE z 11 września 2019 r. dotyczącego obowiązku zwrotu prowizji z tytułu wcześniejszych spłat kredytów konsumpcyjnych.
Najlepsze od lat wyniki Banku Pocztowego to jednak także rezultat istotnie niższych niż zakładaliśmy kosztów ryzyka.
„Do poprawy wyników przyczyniły się wreszcie zmiany w otoczeniu rynkowym, w tym podwyżki stóp procentowych odnotowane w IV kwartale 2021 r.” – napisał prezes.
Wynik z tytułu odsetek
Wynik z tytułu odsetek wyniósł w 2021 r. 204,8 mln zł i był niższy o 8,8 proc. niż w 2020 r. Wynik z tytułu prowizji i opłat wzrósł o 11,1 proc. do 52,2 mln zł.
Ogólne koszty administracyjne
Ogólne koszty administracyjne spadły o 7 proc. do 206,5 mln zł. Wskaźnik C/I dla Banku Pocztowego wynosi 75,8 proc.
Wynik z tytułu odpisów
Wynik z tytułu odpisów wyniósł w 2021 roku 21,6 mln zł, czyli był 74 proc. niższy niż w 2020 roku.
Bank podał, że w 2021 r. pozyskał 51,5 tys. nowych klientów detalicznych i na koniec grudnia 2021 r. z usług banku korzystało 789,6 tys. takich klientów.
W 2021 r. wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) wyniósł 6,11 proc. Współczynnik wypłacalności (CAR) jest na poziomie 15 proc.