Bank i Klient: Wywiad z Wojciechem Kwaśniakiem: Nie podobają mi się ogrody, gdzie wszystko przycięte jest równo.

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kwasniak.wojciech.01.a.100xZ Wojciechem Kwaśniakiem, doradcą prezesa NBP, rozmawia Przemysław Barbrichlead

Za chwilę wejdą w życie ostatnie zapisy Rekomendacji T, toczą się prace nad Rekomendacją SII. Jak w tym kontekście ocenia Pan działania KNF. Czy to jest regulacja rynku, czy raczej wprowadzanie nerwowości i niepewności?

– Należy skutecznie ograniczać ryzyko związane z kredytowaniem w obcych walutach – nie mam w tej sprawie wątpliwości, tak jak ich nie miałem jeszcze przed obecnym kryzysem, tj. w 2006 i 2007 r. Należy też korygować apetyt banków na ryzyko w segmencie detalicznym, jeżeli jest ono w ocenie nadzoru nadmierne. Jeśli jednak chodzi o metodę, jak to robić, to na ten temat można dyskutować. Z dostępnych informacji wynika, że nie cała klasa bankowa wymaga leczenia, a tylko kilku uczniów z tej klasy. W mojej ocenie to zaciśnięcie pasa bankom, o ile będzie skutecznie od nich egzekwowane, w istotny sposób wpłynie na ich przyszłą aktywność kredytową i dochody. Te przecież w dużej części pochodzą z kredytowania gospodarstw domowych, w tym i w walutach.

Czy aby nadzorca sam nie nakręca koniunktury? Gdy dziś KNF sugeruje, że zakaże udzielania kredytów hipotecznych w walutach, banki mogą mówić klientom – bierz dziś, bo jutro będzie za późno.

– To jest kwestia standardu dialogu, który prowadzi się zawsze z rynkiem przy projektowaniu nowych regulacji oraz pewnego zaufania stron do siebie. Lepiej jest, oczywiście, rozmawiać w taki sposób, by naturalne różnice poglądów nie wpływały na zachowania rynku, w tym również na zachowania biznesowe poszczególnych banków. Kiedyś nadzór inaczej rozmawiał z bankami? – Staraliśmy się, aby w możliwie największym stopniu ten dialog odbywał się na poziomie roboczym, co zresztą było i jest nadal dobrą praktyką banku centralnego w kontaktach ze środowiskiem bankowym. Nie oznacza to, że czasami nie było różnic poglądów, które staraliśmy się wspólnie przezwyciężać. Rozmawialiśmy w naszej siedzibie albo w siedzibie ZBP, w rozmowach tych uczestniczyło także grono ekspertów – każdy przekonywał do swoich racji, szacował koszty wprowadzenia nowych rozwiązań i ich wpływ na rynek. Niewątpliwie wspólnie nabyte bogate doświadczenia z poprzednich kryzysów przezwyciężanych przez Polski sektor bankowy w połączeniu z autorytetem banku ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI