Bank i Klient | Pozyskać klienta na nowo
Stanisław Brzeg-Wieluński
Karol Jerzy Mórawski
To główne tematy debaty eksperckiej „Miesięcznika Finansowego BANK”, która odbyła się 19 listopada 2015 r. podczas konferencji IT@BANK 2015. Temat debaty wybrany został nieprzypadkowo – customer experience było również wiodącym wątkiem tegorocznej konferencji.
W panelu udział wzięli: Tadeusz Kościński – doradca prezesa zarządu Banku Zachodniego WBK S.A., Rafał Szmuc – członek zarządu Santander Consumer Banku S.A., dr Krzysztof Spirzewski – dyrektor zarządzający Departamentu Bankowości Transakcyjnej w Société Générale S.A., Katarzyna Siwek – dyrektor Biura Analiz i PR Idea Banku S.A., Sergiusz Kulka – dyrektor ds. Sieci Oddziałów Raiffeisen Banku Polska S.A., Piotr Krawczyk – dyrektor Departamentu Rozwoju Aplikacji PKO Banku Polskiego S.A., Mariusz Bondarczuk – wiceprezes zarządu Banku BPH S.A., Patryk Nowakowski, dyrektor Obszaru CRM i Rozwoju Biznesu, BZ WBK S.A. oraz Waldemar Ściesiek, dyrektor zarządzający w Banku Pekao S.A. Partnerem debaty była firma Ab Initio, którą podczas konferencji reprezentował Ed Sheehy – IT Strategy Consultant. Debatę moderowali: Stanisław Brzeg-Wieluński, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” oraz Karol Jerzy Mórawski, dziennikarz tego czasopisma.
Tadeusz Kościński |
Jak nie dać się zuberyzować
Punktem wyjścia do debaty była „uberyzacja” sektora finansowego. Tego pojęcia, nawiązującego do rynku przewozów taksówkowych, użył w wystąpieniu inaugurującym tegoroczny IT@BANK prezes Alior Banku Wojciech Sobieraj – niedwuznacznie sugerując, że firmy z branży fintech mogą dokonać podobnej rewolucji w sektorze finansowym. Jaka powinna być odpowiedź banków? O tym, że możliwa jest rywalizacja przy użyciu narzędzi, jakie stosuje przeciwnik, świadczy choćby przywołany przez Krzysztofa Spirzewskiego przykład banku Wells Fargo. – Na początku tego roku bank Wells Fargo w USA zdecydował, że będzie konkurować z takimi aplikacjami, jak Apple Pay czy Samsung Pay – czyli chcąc kapitalizować swoje doświadczenie z klientami i swoją bazę klientów, będzie oferować podobne płatności kartowe w telefonie – powiedział przedstawiciel Société Générale. Ed Sheehy uważa, że przyszłością rynku będą platformy P2P. – Jest to pewien cios w tradycyjne funkcjonowanie, ale jest to również rozwiązanie, które banki będą musiały przyjąć – dodał przedstawiciel Ab Initio. Banki, jego zdaniem, konkurując z fintechami, powinny tworzyć własne aplikacje. – Prawdopodobnie tańsze i bardziej opłacalne będzie stworzenie własnej platformy niż wykupowanie cudzego pomysłu na ten instrument – akcentował Ed Sheehy. Z kolei Katarzyna Siwek nie ukrywała, że jej firma liczy na współpracę z podmiotami z branży pozabankowej. – Czekamy na tęregulację z utęsknieniem – powiedziała przedstawicielka Idea Banku S.A.
Rafał Szmuc |
Nie brakowało poglądów, że w rywalizacji z nowymi podmiotami na rynku finansowym bankowość może odnieść sukces, stawiając na swe tradycyjnie mocne strony. Do takich należy m.in. potwierdzone wielu badaniami zaufanie polskiego klienta do banków – na co zwrócił uwagę moderator debaty, Stanisław Brzeg-Wieluński. Katarzyna Siwek podkreśliła, że właśnie na zaufaniu klienta powinna zasadzać się strategia banków. – Jeżeli bank jest w stanie tworzyć taką markę i zaproponować takie produkty, usługi, jakości które generują zaufanie, to jest fundament – zauważyła przedstawicielka Idea Banku. Dla Rafała Szmuca atutem sektora bankowego w starciu z fintechami może okazać się również to, co z pozoru nie ułatwia rywalizacji – czyli nadzór. – Regulator pomaga nam w utrzymaniu jednego fundamentalnego elementu – zaufania klienta. Gdyby tego regulatora nie było, zaufanie do nas byłoby równe zaufaniu do fintechów – podkreślił wiceprezes Santander Consumer Banku S.A.
Krzysztof Spirzewski |
Większość uczestników dyskusji dostrzegła dysproporcję – polegającą na tworzeniu coraz surowszych wymagań nadzorczych dla bankowości z równoległym pozostawieniem fintechów poza rynkiem regulowanym – co jest dla nich zjawiskiem zdecydowanie negatywnym. – Na pewno jakieś regulacje dla bezpieczeństwa sektora fintech będą musiały być wdrożone, bo inaczej będziemy mieć do czynienia z drugim Amber Goldem – ocenił Mariusz Bondarczuk, przypominając o niebagatelnych kosztach ponoszonych przez banki z tytułu wprowadzania nowych regulacji czy zaleceń nadzorczych. Podobnego zdania był Sergiusz Kulka. – Zwróćmy uwagę, że regulacje, do których musimy się stosować, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI