Bank i Klient: Nowe wcielenie Zasad Dobrej Praktyki Bankowej
Zasady Dobrej Praktyki Bankowej zostały przyjęte przez Związek Banków Polskich w 1999 r. - miały stanowić wsparcie dla kształtującego się w Polsce systemu bankowego. Istniała wyraźna potrzeba usystematyzowania elementarnych zasad postępowania w relacjach z klientami oraz partnerami biznesowymi. Działania Komisji Etyki Bankowej przyczyniły się do uregulowania systemu funkcjonowania sektora bankowego w Polsce.
Agnieszka Wyspiańska, sekretarz Komisji Etyki Bankowej
Od momentu spisania Zasad Dobrej Praktyki Bankowej sektor bankowy w Polsce ulega ciągłym zmianom, stałe są jednak normy etyczne promowane przez Komisję Etyki Bankowej. Co sprawiło, że po kilkunastu latach zdecydowała się ona dokonać ich rewizji?
Ogromne zmiany, jakie zaszły w sposobie funkcjonowania sektora bankowego, rozwój świadczonych usług oraz ich globalizacja wpłynęły na to, że dzisiejsi klienci oraz pracownicy banków oczekują dostosowania działania KEB do potrzeb zmieniającego się rynku.
Zmiany wprowadzone w Zasadach Dobrej Praktyki Bankowej w ostatnim czasie, przyjęte przez Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich, nie dokonują rewolucji w zakresie kanonu postępowania banku i jego pracowników. Zasady Dobrej Praktyki Bankowej pogłębione zostały o kwestie wymagające doprecyzowania. Komisja Etyki Bankowej zdecydowała się na zmianę nazwy z Zasad Dobrej Etyki Bankowej na Kodeks Etyki Bankowej ze względu na większą jej adekwatność. Najważniejszym argumentem, który zdecydował o nowej nazwie jest funkcja tego dokumentu i KEB. Kodeks ma stanowić holistyczne ujęcie zasad etycznych, jakimi powinien kierować się cały sektor bankowy. Intencją KEB jest, aby kodeks był dokumentem, w którym znaleźć można odpowiedź, jak godzić interes banku ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI