Bank i Klient: Hamulce i stymulatory
Według opinii wielu samorządowców mamy do czynienia z największym od 20 lat załamaniem dochodów własnych tego sektora. Dodatkowo przed samorządowcami wiele niewiadomych związanych z nowymi przepisami. W wyniku pogarszającej się sytuacji finansowej i jednoczesnych wyzwań wynikających z realizacji kluczowych inwestycji samorządowych sektor ten potrzebuje możliwości elastycznego zarządzania płynnością finansową, w tym możliwości restrukturyzacji i zaciągania nowych zobowiązań.
Arkadiusz Lewicki
Co prawda, należności sektora samorządowego stanowią dzisiaj zaledwie kilka procent należności sektora banków, a więc dużo mniej niż sektor konsumencki oraz przedsiębiorstw, jednak jego znaczenie jako klienta wzrasta. Związane jest to z poszukiwaniem stabilnych i wiarygodnych kredytobiorców w okresie spowolnienia gospodarczego. JST są bardzo rzetelnym klientem, o czym świadczy chociażby bardzo niski wskaźnik kredytów zagrożonych tego sektora, wynoszący na koniec ub. r. poniżej pół procenta.
Ostatnio, w stosunku do lat ubiegłych, znacznie poprawiła się ocena samorządowców odnośnie usług bankowych. Dotyczy to oferty zarówno banków komercyjnych, jak i spółdzielczych. Dzisiaj banki są pozytywnie oceniane – zarówno przez marszałków, prezydentów miast, jak i przedstawicieli najmniejszych jednostek, tj. gmin wiejskich. Jako istotne, dostrzegane plusy najczęściej wskazywane są: obniżenie cen usług bankowych (szczególnie znaczące w ostatnich miesiącach), doradztwo bankowe oraz kompleksowe oferty szyte na miarę danej jednostki. Także bankowcy lepiej oceniają dzisiaj przygotowanie samorządowców. Banki spółdzielcze (BS) podkreślają wręcz naturalne sprzężenie lokalnych instytucji finansowych z JST – poprzez system podatkowy i rynek pracy. Środki wydane przez gminę czy powiat na współpracę z BS wspierają lokalnego przedsiębiorcę, jakim jest ten bank. Wiele banków zwraca jednak uwagę, że istnieje nadal kilka problemów, które trzeba, w interesie przede wszystkim samego samorządu, uporządkować. Należy do nich m.in. sprawa interoperacyjności i automatyzacji systemów finansowo-księgowych JST z bankowością elektroniczną, wpływająca na zbędny wzrost kosztów obsługi finansowej.
Głównymi problemami w rozwoju dostępu do finansowania zewnętrznego, według samorządowców i bankowców, są niektóre przepisy ustawy o finansach publicznych, ustawy zamó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI