Bank i Klient: Efektywna identyfikacja ryzyka nadmiernego zadłużenia klienta

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Nadmierne zadłużenie klientów jest jednym z rodzajów ryzyka, które stanowi ważny element zarządzania banków w procesie oceny wniosków kredytowych. Ma ono nieco odmienny charakter niż ryzyko związane z wiarygodnością kredytową klienta tzn. skłonnością do spłaty kredytów. Ryzyko nadmiernego zadłużenia, tzw. przekredytowania, związane jest z oceną zdolności kredytowej klientów.

Andrzej Fengler
Departament Produktów Bankowych BIK S.A.

Zjawisko nadmiernego zadłużenia – spojrzenie z punktu widzenia baz BIK W większości przypadków nadmiernie zadłużeni klienci charakteryzują się: chęcią do spłaty swoich zobowiązań, rzetelną informacją na swój temat oraz bogatą i pozytywną historią kredytową. Jednocześnie są to kredytobiorcy, którzy mają problem z racjonalną oceną zarówno swojej sytuacji finansowej, jak i zdolnością do regulowania zobowiązań. W przypadku takich klientów problem zaczyna występować w momencie, gdy zwiększa się udział kosztów obsługi zadłużenia w ich dochodach. U takich kredytobiorców opóźnienia w spłacie pojawiają się w momencie, gdy osoby te tracą możliwość zaciągania kolejnych zobowiązań i tzw. rolowania zadłużenia. Tacy klienci nie wysyłają sygnałów rozpoznawalnych przez tradycyjne modele oceny wiarygodności kredytowej np. BIKSco CreditRisk 3. Co niepokojące, klienci przekredytowani wykazują się zazwyczaj wysoką aktywnością kredytową. Skala zjawiska może wkrótce przybrać na sile w związku z większą dostępnością finansowania, z uwagi na rekordowo niskie poziomy stóp procentowych oraz dynamiczny rozwój firm pożyczkowych.

Sposoby rozpoznania ryzyka nadmiernego zadłużenia BIK rozpoznaje wzrost zjawiska nadmiernego zadłużenia na dwa sposoby:

  • identyfikując rosnącą liczbę klientów nieposiadających opóźnień w spłacie zobowiązań z najgorszą klasą D według modelu BIK Debt Index (BDI),
  • obserwując wzrost liczby klientów z minimum 10 czynnymi rachunkami (klienci 10+).

Model BDI funkcjonujący od kilku lat na rynku bankowym, służy do klasyfikowania klientów, do czterech różnych grup wedle kryterium prawdopodobieństwa stania się klientem nadmiernie zadłużonym w momencie wykonywania oceny. Według modelu BDI klient może uzyskać jedną z 4 klas ryzyka (A, B, C, D), charakteryzujących się prawdopodobieństwem wystąpienia sytuacji nadmiernego zadłużenia w momencie przeprowadzania oceny odpowiednio 1,3%; 4,9%; 28,8% i 86,5%.

1. przedstawia liczbę klientów bez opóźnień w spłacie z przypisaną na dany moment klasą D wg modelu BDI. W okresie czerwiec 2010 – wrzesień 2013 r. można zaobserwować spadek liczby „dobrych” klientów (bez znaczących opóźnień w spłacie zobowiązań) z klasą D z poziomu 307 tys. do 149 tys. Jednak od września 2013 do marca 2016 r. liczba klientów nadmiernie zadłużonych według tego kryterium systematycznie wzrasta.

2. przedstawia inną miarę stosowaną do obrazowania zjawiska nadmiernego kredytowania, tzn. liczbę klientów posiadających 10 lub więcej czynnych rachunków. Od marca 2011 r. do czerwca 2014 r. zaobserwowano systematyczny spadek klientów obsługujących minimum 10 rachunków kredytowych. Od czerwca 2014 r. widoczna jest stabilizacja liczby wszystkich klientów 10+ na poziomie ok. 50 tys., przy dalszym spadku, w grupie klientów posiadających zobowiązania wyłącznie w bankach i SKOK-ach. Natomiast tendencja do wzrostu liczby klientów 10+, zauważalna jest w przypadku osób, które mają zobowiązania w firmach pożyczkowych. Klienci z tej ostatniej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI