Bank i Klient: Dobry bank według seniora
Blisko połowa Polaków po 55. roku życia ma konto w jednym z dwóch banków - PKO Bank Polski lub Bank Pekao S.A., a co dziesiąty senior zaufał bankom spółdzielczym. Zdecydowana większość z nich jest zadowolona z usług swojego banku, a jedynie 5 proc. wyraża rozczarowanie. Osoby starsze to bardzo lojalna grupa klientów, jednak z ogromną niechęcią wykorzystują bardziej zaawansowane produkty finansowe i nowoczesne technologie.
Sławomir Wojnicz
Tak przynajmniej wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Homo Homini. Wspomniane banki przekonały do siebie aż 58 proc. osób, które ukończyły 55. rok życia. Na kolejnych miejscach znalazły się Bank Zachodni WBK (6 proc.) oraz ING Bank Śląski (5 proc.). Pozostałe instytucje nie przekroczyły progu 5 proc. To o tyle ciekawe zestawienie, że ponad dwie trzecie ankietowanych (69 proc.) ma tylko jeden rachunek, wśród seniorów zaledwie co trzeci ma drugie konto w innym banku. Żeby było ciekawiej, to najczęściej wymienianymi „drugimi” bankami były… Pekao S.A. (12 proc.) i PKO Bank Polski (9 proc.). Tu jednak zróżnicowanie jest znacznie mniejsze, ponieważ w tym przypadku aż sześć instytucji przekroczyło próg 5 proc
Patrząc jednak na wyniki, odpowiedzi na pytanie Czy ogólnie jest Pan(i) zadowolony(a) ze swojego banku? przestaje dziwić jeden rachunek – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało 93 proc. seniorów. „Zdecydowanie” niezadowolonych było tylko 2 proc. Oprócz zadowolenia tę grupę wiekową charakteryzuje jeszcze lojalność wobec wybranego banku. Ponad trzy czwarte ankietowanych korzysta niezmiennie ze swojego rachunku dłużej niż 10 lat.
Osoby starsze cenią sobie na rynku finansowym przede wszystkim instytucje, które uważają za stabilne finansowo, z polskim kapitałem i pomocnymi pracownikami w oddziale. Nie bez znaczenia pozostają własne dobre doświadczenia oraz wielkość banku – musi to być duża instytucja. Istotne jest także, by oddział znajdował się blisko miejsca zamieszkania. Co ciekawe, znacznie mniej istotne okazały się wysokość opłat i prowizji oraz wysokość oprocentowania rachunku i lokat. Na szarym końcu – pod wzglę...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI