Bank i Klient: Czy zagrożą bankom?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.11.foto.156.150xObserwując polski rynek płatności mobilnych, można odnieść wraż enie, że przyszłość tej branży należy do banków. Po kilku latach testów, prób, pilotaży, m-płatności w bankowym wykonaniu ruszyły gwałtownie do przodu. Sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie - tworzą się koalicje, dołączają kolejni akceptanci. Na świecie jednak instytucje finansowe są raczej w defensywie. Czy niebankowi potentaci, gdy dotrą już nad W isłę, mogą pokrzyżować szyki lokalnym systemom?

Michał Kisiel analityk Bankier.pl

Aktywne podejście polskich banków do wyzwań związanych z rozwojem płatności mobilnych może być przykładem, że instytucje finansowe potrafią odnaleźć się w zmieniających się rynkowych realiach. Od wielu lat mówi się o tym, że obszar płatności może zostać zawłaszczony przez podmioty spoza sektora bankowego, czemu sprzyjają regulacje prawne (jak choćby PSD w Europie) oraz przemiany zachodzące w zachowaniach konsumentów. Technologie mobilne mogą okazać się drzwiami dla nowych konkurentów, a ta groźba nabiera coraz wyraź – niejszych kształtów.

Istotną grupą niebankowych podmiotów kierujących się w stronę usług płatniczych są międzynarodowi gracze działający na styku e-commerce i IT. Wielka piątka, czyli Amazon, Google, Apple, Facebook i PayPal w ostatnich miesiącach nie próżnowała. Warto przyjrzeć się wybranym inicjatywom globalnych gigantów.

Internetowi potentaci wychodzą off-line

PayPal, od początku związany z obsługą płatności elektronicznych, ma dziś ponad 130 mln klientów na całym świecie. Firma konsekwentnie dąży do wyjścia z niszy e-commerce i rozwija swoją działalność w świecie off-line. W Stanach Zjednoczonych stanowi już liczącą się alternatywę wobec schematów kartowych. Dzięki aliansowi z organizacją Discover w kilku milionach placówek handlowych można już płacić bezpośrednio PayPalem. Służy do tego aplikacja mobilna lub identyfikator i hasło wpisywane w terminalu POS. Usługa PayPal Here z kolei skierowana jest do mniejszych akceptantów, którzy mogą bez dodatkowych inwestycji w sprzęt przyjmować płatności mobilne. Kilka miesięcy temu usługa wystartowała w Wielkiej Brytanii, a zatem można powiedzieć, że firma uchwyciła europejski przyczółek. Google, którego system Android działa na 900 mln urządzeń, sparzył się na pierwszym podejściu do mobilnego portfela.

Google Wallet, korzystający z NFC i bezpiecznego elementu wbudowanego w smartfony, okazał się niewypałem. Integracja z bankami wydawcami przebiegała powoli, a niewielka sieć akceptacji płatności zbliżeniowych w USA była istotną przeszkodą w popularyzacji rozwiązania. Firma w maju przedstawiła odświeżoną wersję usługi, koncentrując się na nowościach usprawniających transakcje w e- -commerce i m-commerce. Właścicielom sklepów internetowych i deweloperom aplikacji dano do ręki proste narzędzia pozwalające na płatność jednym kliknięciem. Klienci indywidualni, którzy zapisali w portfelu Google swoje karty płatnicze, otrzymali możliwość załączenia pieniędzy do wiadomości wysyłanej pocztą Gmail. Te ruchy świadczą o tym, że gigant z Moun – tain View zmienia model działania i kieruje się, podobnie jak PayPal, w stronę idei portfela w chmurze. Można spodziewać się, że wkrótce ponownie spróbuje szczęścia w obsłudze płatności w świecie off-line, zwłaszcza że najnowsza edycja systemu Android, jak głoszą plotki, ma obsł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI