Bank i Klient: Cyfrowe udogodnienia dla przedsiębiorców
Wielu z nas wizyty w urzędzie kojarzy przede wszystkim ze stratą czasu. Na załatwienie samych tylko spraw podatkowych przeciętny przedsiębiorca znad Wisły przeznacza co roku ok. 286 godzin, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej to 176 godzin1. Na szczęście są sposoby, by ograniczyć czas poświęcany na wypełnianie biurokratycznych powinności. Wystarczy wiedzieć, które z nich można załatwić w trybie on-line.
Otwórz firmę przez internet
Zarejestrowanie działalności gospodarczej nie wymaga wizyty w urzędzie. Formularz z wnioskiem o zarejestrowanie firmy można za pośrednictwem serwisu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) przekazać wprost do Ministerstwa Gospodarki. Autoryzacji dokonuje się za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub z wykorzystaniem profilu zaufanego. Prawidłowo wypełniony i wysłany wniosek gwarantuje, że informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej już następnego dnia znajdzie się w ewidencji. W taki sam sposób można zawiesić, wznowić, a nawet zamknąć działalność. Przez internet, za pośrednictwem platformy https://ems.ms.gov.pl/ w Krajowym Rejestrze Sądowym można rejestrować również spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jawne i komandytowe.
Urzędy ery cyfrowej
W 2014 r. ponad 1,5 mln dokumentów zostało dostarczonych do urzędów w postaci cyfrowej, a liczba osób posiadających konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) wyniosła ponad 800 tys. – podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.2 Systematycznie przybywa też urzędów, które oferują obsługę interesantów w sposób elektroniczny. Za pośrednictwem ePUAP można już m.in. składać różnego rodzaju deklaracje podatkowe,wnosić opłaty skarbowe i celne, wnioskować o odpis akt stanu cywilnego, zmieniać adres do korespondencji lub zamieszkania, złożyć deklarację śmieciową czy wniosek o rejestrację pojazdu (również tego sprowadzonego z zagranicy), a to jeszcze nie koniec. Jak informuje MAC – trwają prace zmierzające do poprawy funkcjonalności platformy ePUAP, w tym do podniesienia jej wydajności i dostępności. Można zatem oczekiwać, że lista spraw, które będzie można załatwić bez wizyty w urzędzie, z czasem będzie się wydłużać.
E-faktury
Odkąd e-faktury są traktowane przez urzędy skarbowe na równi z papierowymi, systematycznie rośnie ich popularność. Jak wynika z badania „Wybieram e-faktury – klienci biznesowi”, jedynie co czwarta polska firma nigdy nie miała ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI