Bank i Klient: Brygady Tygrysa przydadzą się bankom

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.01.foto.055.250xZ dr. Adamem Kowalikiem, kierującym polską sekcją międzynarodowej organizacji zawodowej Strategic and Competitive Intelligence Professionals (SCIP), rozmawia Krzysztof Maciejewski

Czy banki chętnie korzystają z usług wywiadu biznesowego?

– Trudno mi się precyzyjnie wypowiadać, bo nie mam twardych danych i nie pracuję w sektorze bankowym. Z ankiet nadesłanych do SCIP Polska przez dostawców usług wywiadu biznesowego w 2013 r. wiemy jednak, że głównymi ich klientami są firmy z sektora usług finansowych, następne w kolejności to firmy z sektora usług biznesowych, za nimi zaś firmy użyteczności publicznej. Postawiłbym dodatkowo hipotezę, że o ile banki korzystają z hurtowych danych wywiadowni gospodarczych, o tyle w mniejszym stopniu stosują inne metody wywiadu biznesowego o charakterze bardziej strategicznym, takie jak symulacje war gaming, systemy wczesnego ostrzegania, regularny wywiad konkurencyjny itp

W ramach SCIP Polska planujemy przeprowadzenie ogólnopolskiej ankiety dotyczącej działań firm w zakresie wywiadu biznesowego i mam nadzieję, że po zakończeniu tego projektu będziemy mogli powiedzieć więcej na ten temat.

Jaka specyfika tej usługi może sprawić, że właśnie banki, często wyposażone we własne departamenty analiz, jednak z niej skorzystają?

– Bank czy inna firma nie muszą kupować na zewnątrz wszystkich usług z zakresu wywiadu biznesowego. Wiele zadań można przeprowadzić przecież wewnętrznie. Wywiadem biznesowym – czy to regularnie, czy to na zasadach ad hoc – zajmują się lub mogą zajmować właśnie komórki analityczne. Jeśli są zidentyfikowane główne tematy wywiadowcze, a zakres i metody prac uwzględniają światowe trendy, to wszystko jest w jak najlepszym porządku.

W przypadku sektora bankowego konkurencja jest bardzo silna i zakładam, że departamenty analiz w zakresie swoich zadań również i tym się zajmują. Czasami wyzwaniem dla wewnętrznych zespołów analitycznych może być kwestia zmiany perspektywy – tzn. spojrzenie na własną firmę oczami swojego głównego konkurenta. A takie rzeczy robi się, prowadząc symulację typu war gaming w ramach wywiadu konkurencyjnego.

W jakich dziedzinach wywiad biznesowy najbardziej się przydaje?

– Z wywiadu biznesowego korzystają lub mogą korzystać różne działy w każdej organizacji – począwszy od działów strategii, analiz, inwestycji, zakupów, poprzez marketingu, public relations, sprzedaży, rozwoju biznesu, badań i rozwoju, a skończywszy na działach ryzyka, HR, bezpieczeństwa, windykacji, prawnych.

Jeśli natomiast chodzi o poziomy wymagań wywiadowczych, to mogą one być trojakiego rodzaju:

  • strategiczne: zrozumienie, gdzie migruje wartość i identyfikacja różnego rodzaju luk,
  • operacyjne: ocenienie planowanych inwestycji lub zmian w kontekście realizacji strategii,
  • taktyczne: wspieranie w wygrywaniu transakcji rynkowych z istotnymi konkurentami.

Polski rynek wywiadu biznesowego jest już odpowiednio rozwinięty, czy też mamy na razie do czynienia z fazą wstępną? Jak wyglądamy na tle Europy?

– Zdecydowanie jest to faza ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI