Bank i Klient: Bankomat, który mówi

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2010.09.foto.028.a.100xDo tej pory polskim bankom niepełnosprawność kojarzyła się tylko z osobami na wózkach. Tak jakby nie było jeszcze niewidomych, niesłyszących, niedosłyszących i głuchoniemych. Wciąż jednak nie ma polskich lub unijnych uregulowań prawnych wymagających od banków choćby instalowania specjalnych bankomatów.

Joanna Latuszek

Zgodnie z polskim Prawem budowlanym wszystkie budynki użyteczności publicznej, np. banki, wybudowane po 1995 r. muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tymczasem ułatwienia dla osób z wadami słuchu, mowy i wzroku pojawiają się w Polsce tylko dzięki dobrej woli banków – ani przepisy unijne, ani polskie prawo nie obligują bowiem instytucji finansowych do działania. Sytuacji nie ułatwia też brak dokładnych danych o liczbie osób niesłyszących czy głuchoniemych. Szacuje się, że około 900 tys. osób ma poważny uszczerbek słuchu, a liczba głuchoniemych może się wahać od 45 do 50 tys. Najpełniejszymi danymi na temat osób z uszkodzonym narządem wzroku dysponuje Polski Związek Niewidomych (PZN), który pod koniec 2008 r. zrzeszał około 6,7 tys. osób. Prawdopodobnie około tysiąca osób z dysfunkcją wzroku nie jest zarejestrowanych w PZN. Jak widać, jest to wystarczająco duża grupa klientów, żeby odpowiednio skonstruowaną ofertą banki próbowały skłonić ich do korzystania ze swych usług.

Szwajcarski wzorzec

Problemy osób niewidomych dopiero dwa lata temu dostrzegły banki na Zachodzie Europy. Prekursorami w tej dziedzinie usług są Szwajcarzy. Klientów Credit Swiss od 2008 r. obsługują specjalnie wyszkoleni pracownicy. Wszelka korespondencja z osobami słabowidzącymi ma powiększoną czcionkę, a pisma dla niewidomych sporządzone są alfabetem Braille’a. Przygotowano dla nich 200 bankomatów „mówiących” w języku niemieckim, włoskim, francuskim i angielskim, które – jak pokazują statystyki – są wręcz oblegane przez niegdyś niedocenianą kategorię klientów. Funkcja mówienia uruchamia się wtedy, gdy do urządzenia podłączy się słuchawki.

Podobne ułatwienia stosują banki brytyjskie. Potrzeby osób słabowidzących uwzględniane są już na etapie planowania placówki. Stosowana jest kontrastowa kolorystyka i czytelne, duże napisy ułatwiają orientację. O krok dalej poszedł oddział banku Lipo w austriackim Linzu. To pierwszy austriacki ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI