Bancassurance: Bank i ubezpieczyciel – małżeństwo z rozsądku
Ewa Wierzbicka
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Zarządzania Wartością
Klienci, mając możliwości porównywania ofert, oczekują od swoich głównych partnerów finansowych, a takimi są nadal banki, kompleksowej oferty usług finansowych. Naturalnym partnerem banków spółdzielczych do współpracy są ubezpieczyciele.
Bancassurance jako forma współpracy ubezpieczycieli i banków nie jest nowością w polskim systemie finansowym – funkcjonuje prawie od 20 lat. W tym czasie zgromadzono pozytywne i negatywne doświadczenia, nie ustrzeżono się też missellingu. Przez kanały sprzedaży oparte na bancassurance rozumie się oddziały banków, mobilnych sprzedawców – pracowników banku, call centre, internet, a także pośredników finansowych, jeżeli stroną umowy z pośrednikiem jest bank, a nie zakład ubezpieczeń.
Do tej pory część banków spółdzielczych oceniała współpracę z ubezpieczycielami przede wszystkim pod kątem przychodów prowizyjnych. Natomiast współcześnie – tak banki komercyjne, jak też spółdzielcze np. we Francji czy w Niemczech – w coraz szerszym zakresie wykorzystują bancassurance w obszarze zarządzania ryzykiem zarówno klientów, jak i własnym. Dominuje spojrzenie, że ubezpieczony klient jest bardziej bezpieczny, a więc mniejsze jest także ryzyko banku.
Ubezpieczyciele są naturalnym sprzymierzeńcem banków w pozyskiwaniu klientów. Ci zaś, kupując w banku usługi ubezpieczeniowe, chcą być obsługiwani przez pośrednika, do którego mają większe zaufanie. Zmiany w regulacjach wymagają jednak dostosowania się banków spółdzielczych do wymagań nadzorcy i tworzenia nowej strategii biznesowej, zapewniającej spersonalizowaną ofertę i większą dbałości o ochronę konsumentów nabywających ubezpieczenia w bankach.
Poprzez bankowy kanał dystrybucji sprzedawane są produkty ubezpieczeniowe powiązane z bankowymi, w tym ubezpieczenie: kredytu bankowego (także hipotecznego), kredytów gotówkowych, kart płatniczych na ewentualność nieuprawnionego ich użycia karty, transakcji z użyciem karty (bo produkt zakupiony kartą jest objęty ochroną ubezpieczeniową przed kradzieżą lub nieumyślnym zniszczeniem przez 30 dni od zakupu).
Banki sprzedają również ubezpieczenia niepowiązane z produktami bankowymi stand-alone, do których należą ubezpieczenia inwestycyjno-oszczędnościowe, jak np. ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym i polisolokaty, a także ubezpieczenia assistance, komunikacyjne, turystyczne, zdrowotne, a także mieszkań i domów.
Korzyści z bancassurance
Współpraca banku z ubezpieczycielem umożliwia transfer części ryzyka na ubezpieczyciela, a także dywersyfikację dochodów banku, zwiększa dochody z tytułu marż. Sprzedaż przez bank bardziej zróżnicowanej oferty, wzbogaconej o ubezpieczenia, wzmacnia relacje z klientem, który może być obsłużony pod jednym dachem i jeśli jest zadowolony, staje się bardziej lojalny. Zakłady ubezpieczeń również korzystają ze współpracy z bankiem. Banki umożliwiają im dostęp do różnych grup klientów, w tym przedsiębiorców sektora MŚP i rolników. Mogą oferować kanałem bankowym ubezpieczenie OC przedsiębiorców oraz assistance dostostosowane do profilu działalności przedsiębiorstwa.
Oceniając efekty współpracy banków i zakładów ubezpieczeń w ramach bancassurance wyróżnić nożna cztery rodzaje synergii, które zostały wyzwolone w jej ramach:
- Synergia funkcjonalna polegająca przede wszystkim na wzmacnianiu procesów związanych z budowaniem, tworzeniem oraz sprzedażą produktów – dotyczy ona głównie działalności operacyjnej. Pozwala na praktyczne wykorzystywanie baz klientów zakładów ubezpieczeń i banków, a także wzajemnego doświadczenia oraz wiedzy banku w zakresie oceny ryzyka. Stwarza także możliwość wykorzystania technologii – zarówno banku, jak i ubezpieczyciela – dla opracowania zintegrowanych produktów bankowo-ubezpieczeniowych. Współpraca w ramach bancassurance zwiększa skalę i efektywność sprzedaży produktów.
- <...>
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI