Artykuły ze źródła: bank.pl

smartfon z aplikacją TOM, logo BLIK
Bezgotówkowo

Kodami BLIK można już płacić na terminalach aplikacyjnych eService tom

eService rozszerzył możliwości innowacyjnej aplikacji eService tom, dzięki której smartfony, tablety i urządzenia mobilne z Androidem i iOS mogą służyć do przyjmowania płatności kartą oraz płatności zbliżeniowych BLIK. Użytkownicy aplikacji eService tom zyskali dostęp do nowej popularnej formy płatności – za pomocą kodów BLIK. Dzięki temu mogą teraz korzystać z pełnego wachlarza metod płatności bezgotówkowych, których najchętniej używają ich klienci, poinformowała firma.

kobieta z banknotami w dłoniach
Z rynku finansowego

BIK podsumował sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe w październiku ‘25

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających swoje specyficzne cechy. Pierwszym są pożyczki gotówkowe, które wypłacane są bezpośrednio na konto pożyczkobiorcy i mogą być przez niego wykorzystywane na dowolny cel, w tym wsparcie budżetu domowego lub na inne wydatki konsumpcyjne. W segmencie tym można wyróżnić dwie kategorie pożyczek gotówkowych. Pożyczki gotówkowe udzielane na niskie kwoty i krótkie okresy (do 60 dni) oraz na wyższe kwoty i dłuższe, często kilkuletnie okresy (pow. 60 dni). Drugim segmentem są pożyczki ratalne, czytamy w informacji prasowej Grupy BIK.

Prof. Waldemar Rogowski, BIK, SGH
Z rynku finansowego

Nowy rekord r/r wartości udzielonych kredytów mieszkaniowych w październiku ‘25

W październiku 2025 roku, w porównaniu do października 2024 roku, w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły więcej wszystkich rodzajów kredytów: mieszkaniowych (+36,5%), ratalnych (17,4%), gotówkowych (+8,6%) oraz kart kredytowych (6,0%). W ujęciu wartościowym banki i SKOK-i przyznały wyższą wartość również wszystkich rodzajów produktów kredytowych: kredytów mieszkaniowych (45,0%), kart kredytowych (+28,9%), kredytów gotówkowych (+15,9%) oraz ratalnych (+4,6%), poinformowała Grupa BIK.

Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG

Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków

Zaledwie 2 152 metry dzielą średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. W ciągu 16 miesięcy odległość ta zmniejszyła się o ponad kilometr, tj. aż o 34%, co znacznie ułatwiło podróżowanie po Polsce samochodem elektrycznym. Ekspert: infrastruktura mogłaby być jeszcze lepiej rozwinięta, gdyby nie opóźnienia w budowę przyłączy energetycznych. Najbardziej odizolowaną stację na mapie Polski dzieli od najbliższej sąsiadki 55 km, a najbardziej odizolowaną „ładowarkę” o dużej mocy – 50 km, czytamy w informacji prasowej.

mężczyzna i wirtualny obraz-awatar AI, przepływ danych
Technologie i innowacje

Czas na nowe kompetencje i stanowiska – banki wdrażają agentów AI

Banki i ubezpieczyciele na całym świecie coraz śmielej powierzają sztucznej inteligencji bezpośredni kontakt z klientami. Jak pokazuje raport World Cloud Report in Financial Services 2026 przygotowany przez Capgemini Research Institute, instytucje finansowe wdrażają agentów AI w kluczowych obszarach obsługi – od kontaktu z klientem (75%) i wykrywania oszustw (64%) po procesy kredytowe (61%) i onboarding (59%). Ubezpieczyciele wykorzystują ich potencjał m.in. w underwritingu (68%) i likwidacji szkód (65%). Tak szerokie zastosowanie technologii redefiniuje sposób, w jaki klienci wchodzą w interakcje z sektorem finansowym, czytamy w komunikacie prasowym.

Paweł Szarkowski. Źródło: BIG InfoMonitor
ESG

Etyczne finanse? Polacy nie są co do tego zgodni – raport „Kultura finansowa Polaków” 2025

Polacy mają mieszane odczucia wobec etyki finansowej. Co trzeci konsument i co piąty przedsiębiorca uważa, że polskie społeczeństwo w sferze finansowej nie postępuje uczciwie – wynika z raportu „Kultura finansowa Polaków” przygotowanego przez BIG InfoMonitor i BIK. W obu przypadkach zdecydowane stanowiska, zarówno te pozytywne jak i negatywne, są relatywnie nieliczne, czytamy w informacji prasowej.

Agnieszka Kosowska, Źródło: Bank Pocztowy,
Z rynku finansowego

Bank Pocztowy z nową strategią: do 2029 roku planuje osiągnąć 343 mln zł zysku netto

Zarząd i rada nadzorcza Banku Pocztowego przyjęły nową strategię działalności operacyjnej na lata 2026-2029 pod nazwą: „Bank blisko Ciebie – załatwisz to na poczcie”. Zakłada ona istotny wzrost skali biznesu i poprawę efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka. Wśród celów strategicznych znalazły się między innymi obsługa ponad 1 mln klientów, ponad dwukrotny wzrost aktywów banku do 28 mld zł, poziom zwrotu z kapitału (ROE netto) powyżej 15% oraz niższy niż 5% udział złych kredytów (NPL) w portfelu banku, poinformował Bank Pocztowy.

dyrektor Departamentu Faktoringu w Banku Ochrony Środowiska Marcin Lis.
Z rynku finansowego

BOŚ wzmacnia swoją pozycję w faktoringu, w 2027 roku planuje ponad 7 mld zł obrotów

BOŚ Bank chce umocnić swoją pozycję na rynku faktoringowym i znaleźć się w pierwszej dziesiątce największych podmiotów na tym rynku. Bank rozszerzy swoją ofertę o faktoring pełny, mocniej wejdzie w segment mniejszych firm i liczy, że jego obroty faktoringowe w 2027 roku wzrosną do ponad 7 mld zł – poinformował PAP Biznes dyrektor Departamentu Faktoringu w Banku Ochrony Środowiska Marcin Lis.

STRONA 2 Z 1760