Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – SoftNet | Upowszechnienie AI jest tylko kwestią czasu

Bank spółdzielczy powinien być bankiem hybrydowym, łączącym bliskość klienta i rozumienie jego potrzeb, co przez lata było domeną spółdzielców, z dostępem do szeroko rozumianych kanałów cyfrowych i innowacyjnych usług. W ciągu najbliższych pięciu lat taki model powinien stać się podstawą funkcjonowania bankowości spółdzielczej – podkreśla Piotr Chrzanowski, prezes zarządu SoftNet Sp. z o.o. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – NATEK | Czy IT nadal jest potrzebne w erze AI?

Integracja sztucznej inteligencji z funkcjami IT, takimi jak chatboty w rolach agentów wsparcia i uczenie maszynowe generujące złożone skrypty w ciągu kilku sekund, budzi pytania o to, czy działy IT są nadal potrzebne – szczególnie w finansach, gdzie wydajność jest kluczowa. Moje doświadczenie w tej dziedzinie pokazuje, że umiejętności techniczne pozostają nie tylko istotne, ale i niezbędne w środowisku bankowym napędzanym postępem AI.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – DomData | Jak wykorzystujemy low-code i sztuczną inteligencję, by wspierać cyfryzację bankowości

Cyfryzacja bankowości jest procesem przyspieszającym, a platformy low-code i sztuczna inteligencja stanowią ważne narzędzia wspierające ten trend. AI ma zmienić krajobraz technologiczny i biznesowy usług finansowych, zwłaszcza w obszarach inteligentnej obsługi klienta, analizy predykcyjnej i zarządzania ryzykiem, a także automatyzacji operacji. Będzie też kluczowym czynnikiem dynamicznego rozwoju rynku platform low-code, ze względu na rozszerzenie ich możliwości i dostępności dla użytkowników. W DomData rozumiemy znaczenie ich wzajemnego wzrostu, dlatego jako jedna z pierwszych organizacji w Polsce stawiamy na integrację AI z naszym flagowym produktem – platformą low-code Ferryt.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Hitachi | Cyfrowy kredyt hipoteczny, rozwój technologii AI i emocje klienta

Digitalizacja procesu kredytu hipotecznego jest naturalną konsekwencją toczących się od dawna zmian w doświadczeniu klienta, modelu życia oraz funkcjonowania bardziej niż kiedyś zapracowanych Polaków. Od lat znamy oczekiwania klientów formułowane względem procesu hipotecznego dotyczące szybkości podejmowania decyzji kredytowej, uproszczenia formalności kredytowych i wymagań proceduralnych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Red Hat | Polacy stracili niemal 330 mln zł przez oszustwa finansowe | Czy AI powstrzyma przestępców?

Narodowy Bank Polski odnotował w roku 2023 ponad 326 tys. oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych oraz poleceń przelewu. Łączna wartość tych transakcji wyniosła 327 mln zł. Z roku na rok zwiększa się gama zagrożeń, na jakie narażone są banki i ich klienci, a ofiarami oszustów padają zarówno konsumenci, jak i firmy. W tym tunelu jest jednak światełko – to sztuczna inteligencja, która może pomóc instytucjom finansowym w ograniczaniu ryzyka oraz w walce z przestępcami.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – eSourcing S.A. | Nowoczesne wyzwania i rozwiązania w sektorze bankowym

Współczesny sektor bankowy mierzy się z licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju technologii, rosnących oczekiwań klientów oraz zmieniających się wymogów regulacyjnych. Efektywność operacyjna, innowacyjność oraz zgodność z regulacjami to obszary, które wymagają ciągłego doskonalenia i dostosowania, aby sprostać wyzwaniom dzisiejszego rynku.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Lenovo Polska | Naszym nadrzędnym celem jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa

Od bezpieczeństwa cyfrowego zależy zasobność naszych portfeli, ta z kolei determinuje rozwój gospodarczy, czy zdolności obronne. Jest to zatem fundament funkcjonowania państwa. Z tych samych względów nie powinniśmy stawiać cyberodporności w kontrze do konkurencyjności polskiego rynku – podkreśla Wojciech Zaskórski, General Manager, Lenovo Polska. Rozmawiał z nim Paweł Minkina.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – BitPeak | Przyszłość danych w bankowości: między regulacjami a cyfrową transformacją

Klientocentryczność, szybkość i wygoda bankowania to dziś priorytety większości banków i instytucji finansowych. Potrzeba usprawnienia i przyspieszenia procesów pojawia się na wszystkich poziomach, od zarządzania ryzykiem i operacji wewnętrznych po hiperpersonalizację i zarządzanie relacjami z klientem. Te wyzwania są motorem rozwoju nowoczesnych platform danych, coraz częściej wykorzystywanych przez instytucje finansowe dążące do miana data-driven.

CZYTAJ WIĘCEJ
wirtualne symbole cyberprzestrzeni i cyberbezpieczeństwa, sylwetka mężczyzny przy komputerze
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Consdata | Eximee BPMS – nowy stabilny fork Camunda 7

W roku 2025 zostanie opublikowana ostatnia wersja Camunda 7 Community Edition, a migracja do nowszej wersji nie jest oczywistym wyborem i wiąże się ze znaczącym przebudowaniem architektury systemu. Użytkownicy ceniący sobie Camunda 7 CE
za szeroką implementację BPMN 2.0 oraz za możliwość wykorzystania silnika we własnych aplikacjach, mogą jednak liczyć na nowy stabilny fork – Eximee BPMS.

CZYTAJ WIĘCEJ
wirtualny bank
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Iron Mountain Polska | Transformacja cyfrowa zaczyna się od Digital Experience Platform

Transformacja cyfrowa to termin, który istnieje od pewnego czasu. To także praktyka i trend, który jest wciąż aktualny. W rzeczywistości technologia była wykorzystywana do osiągania lepszych wyników biznesowych przez dekady. Nowością jest natomiast skupienie się na danych, które zasilają modele sztucznej inteligencji oraz silniki analityczne, będące kluczowymi elementami automatyzacji procesów biznesowych. Niemniej jednak, badania pokazują, że na ten moment około 70% projektów transformacji cyfrowej nie osiągnęło jeszcze pełnego potencjału1.

CZYTAJ WIĘCEJ
Zespół specjalistów z różnych dziedzin jest największą wartością spółki i gwarancją na osiągnięcie jej celów w drodze do doskonałości.
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. | Historia pisana kodem i marzeniami

Obchodząca niedawno jubileusz 50-lecia swojej działalności spółka informatyczna Bazy i Systemy Bankowe w Bydgoszczy, której jedynym udziałowcem jest Narodowy Bank Polski, jest najdłużej działającą na polskim rynku firmą IT, dostarczającą wysoko wyspecjalizowane oprogramowanie dla sektora finansowego i publicznego. Mimo półwiecza aktywności, wciąż rozwija swój potencjał wytwórczy i należy do liderów dostarczania systemów informatycznych z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Snowflake | DORA: wyzwania i możliwości stojące przed usługami finansowymi

Unijne rozporządzenie o cyfrowej odporności operacyjnej (DORA) ma wejść w życie 17 stycznia 2025 r. Celem nowych przepisów jest wzmocnienie odporności instytucji finansowych
na incydenty związane z ICT (incydenty obejmujące technologie informacyjno-komunikacyjne) w pięciu kluczowych obszarach: zarządzanie ryzykiem ICT, zarządzanie incydentami związanymi z ICT, testowanie cyfrowej odporności operacyjnej, zarządzanie ryzykiem stron trzecich w zakresie ICT i procedury dotyczące udostępniania informacji. Chociaż DORA
jest rozporządzeniem UE, ustanowi wysoki standard odporności operacyjnej i cyberbezpieczeństwa w globalnym ekosystemie finansowym, obejmując także zewnętrznych dostawców usług. W ten sposób wpłynie na przyszłe regulacje na całym świecie.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/11

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Niemcy | Czterodniowy tydzień pracy w banku spółdzielczym

Niemiecki Volksbank Kaiserslautern jako pierwszy bank spółdzielczy w Europie wprowadził czterodniowy tydzień pracy. Stało się to 1 lipca 2022 r. To pionierskie w spółdzielczym sektorze bankowym rozwiązanie dotyczy instytucji średniej wielkości ze 160-letnią historią, liczącej ponad 70 tys. klientów, 28 tys. członków i 212 pracowników oraz dysponującej aktywami o wartości 1500 mln euro.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 2 Z 126