Autor: S

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Ab Initio | Wnioski z Doliny Krzemowej | Jak generatywna AI rewolucjonizuje bankowość

Świat finansów przechodzi rewolucję napędzaną przez sztuczną inteligencję, a w szczególności przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI). Stephen Brobst, CTO Ab Initio Software i Michał Walerowski, Dyrektor ds. Data i AI w Ailleron SA, przyglądają się kluczowym zagadnieniom związanym z wdrażaniem jej w bankowości. Partnerzy omawiają perspektywy dostawcy technologii i jej integratora w kontekście realizowanych projektów, pułapek nadmiernych oczekiwań oraz realnych korzyści płynących nie tylko z GenAI. Choć technologia ta zyskuje na popularności, wciąż istnieje wiele pytań i wyzwań dotyczących jej praktycznych zastosowań.

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – SoftNet | Upowszechnienie AI jest tylko kwestią czasu

Bank spółdzielczy powinien być bankiem hybrydowym, łączącym bliskość klienta i rozumienie jego potrzeb, co przez lata było domeną spółdzielców, z dostępem do szeroko rozumianych kanałów cyfrowych i innowacyjnych usług. W ciągu najbliższych pięciu lat taki model powinien stać się podstawą funkcjonowania bankowości spółdzielczej – podkreśla Piotr Chrzanowski, prezes zarządu SoftNet Sp. z o.o. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – NATEK | Czy IT nadal jest potrzebne w erze AI?

Integracja sztucznej inteligencji z funkcjami IT, takimi jak chatboty w rolach agentów wsparcia i uczenie maszynowe generujące złożone skrypty w ciągu kilku sekund, budzi pytania o to, czy działy IT są nadal potrzebne – szczególnie w finansach, gdzie wydajność jest kluczowa. Moje doświadczenie w tej dziedzinie pokazuje, że umiejętności techniczne pozostają nie tylko istotne, ale i niezbędne w środowisku bankowym napędzanym postępem AI.

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Red Hat | Polacy stracili niemal 330 mln zł przez oszustwa finansowe | Czy AI powstrzyma przestępców?

Narodowy Bank Polski odnotował w roku 2023 ponad 326 tys. oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych oraz poleceń przelewu. Łączna wartość tych transakcji wyniosła 327 mln zł. Z roku na rok zwiększa się gama zagrożeń, na jakie narażone są banki i ich klienci, a ofiarami oszustów padają zarówno konsumenci, jak i firmy. W tym tunelu jest jednak światełko – to sztuczna inteligencja, która może pomóc instytucjom finansowym w ograniczaniu ryzyka oraz w walce z przestępcami.

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – BitPeak | Przyszłość danych w bankowości: między regulacjami a cyfrową transformacją

Klientocentryczność, szybkość i wygoda bankowania to dziś priorytety większości banków i instytucji finansowych. Potrzeba usprawnienia i przyspieszenia procesów pojawia się na wszystkich poziomach, od zarządzania ryzykiem i operacji wewnętrznych po hiperpersonalizację i zarządzanie relacjami z klientem. Te wyzwania są motorem rozwoju nowoczesnych platform danych, coraz częściej wykorzystywanych przez instytucje finansowe dążące do miana data-driven.

Zespół specjalistów z różnych dziedzin jest największą wartością spółki i gwarancją na osiągnięcie jej celów w drodze do doskonałości.
BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. | Historia pisana kodem i marzeniami

Obchodząca niedawno jubileusz 50-lecia swojej działalności spółka informatyczna Bazy i Systemy Bankowe w Bydgoszczy, której jedynym udziałowcem jest Narodowy Bank Polski, jest najdłużej działającą na polskim rynku firmą IT, dostarczającą wysoko wyspecjalizowane oprogramowanie dla sektora finansowego i publicznego. Mimo półwiecza aktywności, wciąż rozwija swój potencjał wytwórczy i należy do liderów dostarczania systemów informatycznych z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.

BANK 2024/11

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Snowflake | DORA: wyzwania i możliwości stojące przed usługami finansowymi

Unijne rozporządzenie o cyfrowej odporności operacyjnej (DORA) ma wejść w życie 17 stycznia 2025 r. Celem nowych przepisów jest wzmocnienie odporności instytucji finansowych
na incydenty związane z ICT (incydenty obejmujące technologie informacyjno-komunikacyjne) w pięciu kluczowych obszarach: zarządzanie ryzykiem ICT, zarządzanie incydentami związanymi z ICT, testowanie cyfrowej odporności operacyjnej, zarządzanie ryzykiem stron trzecich w zakresie ICT i procedury dotyczące udostępniania informacji. Chociaż DORA
jest rozporządzeniem UE, ustanowi wysoki standard odporności operacyjnej i cyberbezpieczeństwa w globalnym ekosystemie finansowym, obejmując także zewnętrznych dostawców usług. W ten sposób wpłynie na przyszłe regulacje na całym świecie.

STRONA 59 Z 866